Siffror och fakta om hästnäringens politikerträffar

I söndags avslutades hästnäringen sin gemensamma politikerturné i Strömsholm. Under våren har hästnäringen besökt tio orter och träffat flera hundra politiker. Flera av hästnäringens frågor har även flitigt debatterats i lokalmedia runt om i landet.

Det är nu dags att sammanfatta vårens arbete med att sätta hästen på Sverigekartan. Så här sammanfattar vi hästnäringens tio politikerträffar i siffror:

• 355 personer deltog totalt vid träffarna, av dessa var 207 politiker
  • 11 politiker provade att rida
  • 23 politiker åkte häst och vagn
  • 29 personer träffade Järvsöfaks
  • 18 politiker tittade på en sperma-tappning av hingst
  • 43 personer såg en film om hästunderstödd terapi

Travsporten har under vårens politikerturné fokuserat på att lansera ett förslag om att införa konkurrens på lika villkor på den svenska spelmarknaden.
– Ja, den ATG-modell som skapat en av världens främsta travnationer är idag hotad genom att den svenska spelmodellen havererat. En stor del av spelet sker hos bolag som inte har tillstånd att verka i vårt land. Konsekvensen är att travsportens finansiering är i gungning och det slår också direkt mot hästnäringens 30 000 jobb. Vår lösning för en fortsatt positiv utveckling med hästen i centrum är att införa konkurrens på lika villkor på spelmarknaden och min uppfattning är att det finns en bred politisk samsyn att en snar lösning för hästnäringen brådskar, säger Mats Fransson som är PR- och PA-chef på Svensk Travsport
Lantbrukarnas Riksförbund koncentrerade sig på regelförenklingar och Svenska Ridsportförbundet på att ridning ska accepteras som avdragsgill friskvård.
– Vi har en gemensam utvecklingsplan för hästnäringens och det har varit HNS fokus att berätta hur vi inom hästnäringen ser att vi kan bidra till att lösa flera av våra viktiga samhällsutmaningar. Det känns som de politiker vi har träffat verkligen har uppskattat att vi har gjort den här turnén tillsammans och att även om vissa organisationer driver enskilda frågor så har vi en gemensam plattform, säger Stefan Johanson, VD HNS.

Har turnén varit framgångsrik?
– Jag tycker att alla organisationerna har fått gehör för ett flertal frågor och engagemanget på träffarna har vida överstigit mina förväntningar Förutom stort stöd i spel- och friskvårdsfrågan har hästen i habilitering/rehabilitering spontant kommit upp vid ett flertal tillfällen – något vi naturligtvis tar med oss. Extra kul är det att på de flesta orterna har lokalmedia inte bara rapporterat om våra träffar utan även lyft många av de frågor som är viktiga för den regionala utvecklingen som till exempel behovet av ändamålsenliga lokaler för ridskoleverksamheten, säger Stefan Johanson.

Fakta om politikerträffarna
Vårens politikerträffar har arrangerats av Hästnäringens Nationella Stiftelse i samarbete med Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Lantbrukarnas Riksförbund samt regionala hästorganisationer i Västra Götaland, Skåne, Mälardalen, Stockholm, Dalarna, Blekinge, Västerbotten, Gävleborg och Jämtland.

Stefan Johanson, VD HNS
E-post: stefan.johanson@nshorse.se

Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, är ett samverkansorgan inom svensk hästsektor. Speciellt intresse ägnas åt utbildning och avel och uppfödning. HNS har det övergripande ekonomiska och organisatoriska ansvaret för Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången, som är utvecklingsmotorer för svensk hästnäring. Andra verksamhetsområden är gemensamma frågor för hästnäringen samt forskning och utveckling via Stiftelsen Hästforskning.