Slutrapport för ett klimatsmart hästår 2011

Nu är snart hästnäringens klimatsmarta år 2011 till ända. Är du nyfiken på vad vi har gjort? Ladda ner slutrapporten som publiceras idag.

Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) har under året tillsammans med sina samarbetspartners tagit fram ett informationsmaterial om hur hästnäringen påverkar klimatet och hur hästägare, hästintresserade och företagare på ett enkelt sätt kan minska sin klimatpåverkan och samtidigt spara pengar.
För HNS är miljö- och klimatfrågor prioriterade. Vi tror att det här sättet att arbeta med informationsprojekt är ett bra sätt att sprida kunskap om hästnäringens klimatpåverkan. Att det går att spara pengar tror jag är en stark morot för att faktiskt läsa och ta till sig informationen, säger Titti Jöngren som är ordförande i Hästnäringens Miljökommitté, samt styrelseledamot i HNS och LRF.
Hästnäringens Miljökommitté bildades av HNS och arbetar med att samordna hästnäringens miljö- och klimatarbete. Klicka på länken nedan under relaterade dokument för att ladda ner rapporten.

I januari 2012 drar ett nytt klimatsmart projekt igång. Håll utkik, vi är snart tillbaka igen!

Fakta om projektet:
Tänk klimatsmart är en gemensam satsning inom hästnäringen. I projektet deltog Hästnäringens Nationella Stiftelse, ATG, LRF, Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, Western Riders Associations of Sweden,  Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté, Svenska Ponnyavelsförbundet och Hästnäringens Yrkesnämnd, Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge och Strömsholm. Projektet har finansierats via Hästnäringens Nationella Stiftelse genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten.

Titti Jöngren, ordförande Miljökommittén
E-post: titti.jongren@telia.com

Anahita Arai, verksamhetssamordnare HNS

• slutrapport