Specialpriser signerade Horses made in Sweden under Grand National

Horses made Sweden och Svenskt Grand National inleder nytt samarbete. Specialpriser kommer att delas ut till vinnande svenskfödda hästar under tävlingen i Strömsholm i helgen.

Söndag den 15 juni blir det traditionsenligt galopptävlingar i Strömsholm. Nytt för i år är att Svenskt Grand National uppmärksammar svenskfödda hästar under hela tävlingsdagen tillsammans med hästnäringens gemensamma satsning Horses made in Sweden.

– De värdegrunder som Horses made in Sweden står för stämmer väl överens med våra. Tradition och kultur är viktiga ledord för oss som är delaktiga i organisationen kring Svenskt Grand National säger Elisabeth Oldengren som är projektledare för evenemanget.
Svensk avel och uppfödning bidrar till en levande landsbygd och utgör basen i hästnäringen och svensk hästsport. Det är ston, föl och unghästar som betar i våra hagar och bidrar till att hålla landskapen öppna.
– Vi har rätt förutsättningar för att föda upp bra och sunda hästar i Sverige. Våra svenskfödda hästar är bärare av en lång tradition och kultur väl värda att bevara och det vill Horses made in Sweden synliggöra. Det är kul att Svenskt Grand National som första tävlingsarrangör nu också vill uppmärksamma detta genom att dela ut prisrosetter signerade Horses made in Sweden till de bästa svenskfödda hästarna, säger Anahita Arai som är ansvarig för satsningen Horses made in Sweden.

Vill du också göra en insats för svensk hästavel?
Använd #horsemadeinsweden eller #horsesmadeinsweden på Twitter och Instagram och visa ditt stöd för svensk avel och uppfödning.

Fakta om Horses made in Sweden
Horses made in Sweden drivs av Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), Hästnäringens Avelskommitté (Svenskt Varmblod, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundets stiftelse för avel, Svensk Galopp, Svensk Travsport och Lantbrukarnas Riksförbund) samt av Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen och Travklubben Sleipner. Satsningen finansieras av HNS. www.horsesmadeinsweden.se

Fakta om Svenskt Grand National
Svenskt Grand National på Strömsholm instiftades 1971 på initiativ av Amatörryttarklubben som en manifestation för hindersporten och med det engelska Grand National på Aintreebanan i England som förebild. 2011 tog Svensk Galopp över huvudansvaret som tävlingsarrangör. Tävlingarna avhålls på anrik mark i Naturreservatet Österängarna invid Strömsholms Kungliga Slott och Riksanläggningen Ridskolan Strömsholm. www.svensktgrandnational.se

Fakta om bilden
Det svenskfödda stoet Zee Zaid poserar med prisrosett signerad Horses made in Sweden. På söndagen delar Svenskt Grand National som första tävlingsarrangör ut rosetter till de bästa svenskfödda hästarna. Zee Zaid är född 2009 e Troon u Zambi Zaid e Steve's Friend.Uppfödare är Jan Johansson och ägare Belldale Racing School. Foto: Nadja Bellander.

Anahita Arai, ansvarig för Horses made in Sweden, HNS

Elisabeth Oldengren, projektledare Svenskt Grand National
E-post: elisabeth.oldengren@telia.com

Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, är ett samverkansorgan inom svensk hästsektor. Speciellt intresse ägnas åt utbildning och avel och uppfödning. HNS har det övergripande ekonomiska och organisatoriska ansvaret för Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången, som är utvecklingsmotorer för svensk hästnäring. Andra verksamhetsområden är gemensamma frågor för hästnäringen samt forskning och utveckling via Stiftelsen Hästforskning.