​Svenskfödda hästar sätts i fokus på Euro Horse

En ny mötesplats där uppfödare, hästköpare och andra intresserade besökare kan mötas och hålla de svenskfödda hästarna i centrum kommer till EuroHorse. Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) har tagit initiativet och skapat mötesplatsen, Horses Made in Sweden, inne på den världsberömda hästmässan.

Konceptet ”Horses made in Sweden” är bland annat en kommunikationsplattform för att lyfta mervärdena kring svenskfödda hästar, och har varit en del av HNS och avelsorganisationernas verksamhet sedan ett par år tillbaka. ”Horses made in Sweden” blir också namnet på mötesplatsen i Göteborg.

Representanter ifrån de stora avelsorganisationerna; Svensk Travsport, Svensk Galopp, Swedish Warmblood, Svenska Islandshästförbundets stiftelse för avel och Svenska Hästavelsförbundet finns på plats för att svara på frågor och diskutera svensk avel och uppfödning med besökarna. Elisabeth Olsson, SWB, är projektledare och ser mycket fram emot helgen i Göteborg.

- Kunskapsspridning, inspiration och att marknadsföra svenskfödda hästar är viktiga delar i avelsorganisationernas uppdrag. Att gemensamt finnas tillgängliga genom ”Horses made in Sweden” i samband med Gothenburg Horse Show, som är en av de absolut största publikdragarna när det gäller hästtävlingar i norra Europa, blir ett värdefullt verktyg för att göra detta, säger Elisabeth.

I anslutning till mötesplatsen bygger Hästnäringens Riksanläggningar, Flyinge, Wången och Ridskolan Strömsholm upp ett Speakers Corner. Flera av anläggningarnas profiler delar, tillsammans med avelsorganisationerna, med sig av kunskap, diskuterar heta ämnen och sprider en stor dos inspiration på scenen på mässan.

EuroHorse och Gothenburg Horse Show genomförs 24-28 mars.

Elisabeth Olsson

Projektledare Horses made in Sweden – Euro Horse