Sverige sätter hästen på EU:s karta

Nya ekonomiska siffror över hästnäringens betydelse inom EU visar att näringen ger 400 000 heltidsjobb och generar en omsättning på mer än 100 miljarder euro.  På ett seminarium i Bryssel idag visar hästnäringen hur den vill medverka till att lyfta EU:s jordbruks- och tillväxtpolitik.

Idag arrangerar Europeiska Hästnätverket ett seminarium i Bryssel om hästnäringens ekonomiska betydelse.
– Vi vill synliggöra hästnäringens ekonomiska och sociala betydelse i Europa. Samtidigt vill vi ställa den kompetens som finns i vårt nätverk till förfogande för att skapa fortsatt tillväxt, säger Stefan Johanson, VD Hästnäringens Nationella Stiftelse och en av arrangörerna av seminariet.
Initiativet till det Europeiska Hästnätverket väcktes under det svenska EU-ordförandeskapet när den svenska hästnäringen arrangerade en stor EU-konferens i Uppsala.
– Så svensk hästnäring ligger i högsta grad bakom försöken att nu stärka den europeiska hästsektorns positioner, avslutar Stefan Johanson.
En av talarna på seminariet i Bryssel är Solvallas chef Tore Fyrand som ska prata om hästsportens betydelse i Norden.

Europeisk hästnäring i siffror enligt den rapport som redovisas på seminariet;

• Mer än 100 miljarder euro i total samhällsekonomisk påverkan
  • 400 000 heltidsjobb
  • 6 miljoner hästar
  • 6 miljoner hektar betesmark