Upplev häst på schemat för 200 barn i Uppsala

På onsdag släpper vi in hästen på Treklangens skolgård. Upplev Häst ser till att 200 barn i Uppsala får en skoldag i hästväg. Klappa, borsta, rida och köra – så förgyller Upplev Häst skoldagen.

En som uppskattar att hästarna kommer till skolan är Marie-Louise von Schéele Lindquist, rektor vid Treklangen:
– Hästen kommer till Treklangen, kan det bli bättre? Vi är glada över att våra elever får möjligheten att träffa hästar i skolan. Vi ser fram mot den 26 november då Upplev Häst besöker Treklangen, säger Marie-Louise von Schéele Lindquist

Det är mycket tack vare gott och generöst samarbete med lokala och regionala krafter som Upplev Häst kan erbjuda gratis hästaktiviteter till skolorna. Följande föreningar/företagare medverkar i Uppsala: Adastra Hästcenter, Ågårdens häst och maskintjänst, Ung SWB.

Förra året gjorde Upplev Häst succé – sammanlagt fick 6 000 barn runt om i Sverige komma nära hästen tack vare satsningen. Nu är Upplev Häst tillbaka och ser till att det blir häst på skolschemat för 2 000 skolbarn i Göteborg, Malmö och Södertälje.
– Glädjen hos de barn som aldrig tidigare har klappat en häst, eller hos de som kör och rider för första gången syns lång väg och den smittar av sig även på oss som jobbar med Upplev Häst. För att göra det så enkelt och billigt som möjligt för skolorna att vara med har vi valt att åka ut med hästar till Treklangen, säger Iia Abenius, Upplev Häst.

Upplev Häst är en nationell satsning som drivs av Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) i samarbete med Svenska Ridsportförbundet, Svensk Galopp, Svensk Travsport, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Hästavelsförbundet, Swedish Warmblood, Brukshästarnas Samarbetskommitté och Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS).

Iia Abenius, projektledare Upplev Häst
E-post: upplevhast@gmail.com

Anahita Arai, projektansvarig Hästnäringens Nationella Stiftelse

När och var?
Den 26 november finns vi på Treklangen. Är du journalist och vill skriva/göra inslag om satsningen? Kontakta oss så får du information om exakt var och när vi dyker upp.

Fakta om Upplev Häst
Upplev Häst är ett samverkansprojekt som drivs av Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) tillsammans med Svenska Ridsportförbundet, Svensk Galopp, Svensk Travsport, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Hästavelsförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen och Brukshästarnas Samarbetskommitté. HUS finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) och har dessutom i år fått extra medel från ATG. Du kan läsa mer på www.nshorse.se och www.facebook.com/upplevhast

• uppsala
  • upplev häst