Prinsesstårtans vecka – Baka med hopp

För alla som älskar prinsesstårta finns det en extra anledning att fira. I dag startar Prinsesstårtans vecka vilket innebär att Haga Tårtcompani & Bageri i samarbete med Sveriges Bagare och Konditorer skänker 100 kr per såld tårta till Barncancerfonden.

Varje år insjuknar runt 300 barn i Sverige i cancer. Barncancerfonden är helt beroende av gåvor från företag och privatpersoner för att kunna stödja forskning inom barncancer och ge råd och stöd till drabbade familjer.

Runt om i landet har bagerier och konditorier nu möjlighet att vara med och bidra på initiativ från Sveriges bagare & konditorer.

– Från och med nu vill vi se hela Sverige vara med och baka med hopp. Tillsammans kan vi med tårtor, goda bröd och bakelser hjälpa till i kampen mot barncancer, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

– Den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år är cancer. Varje gåva gör skillnad och det gläder oss att Sveriges bagare & konditorer nu också är med i kampen mot barncancer, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden.

Prinsesstårtan började bakas för över 80 år sedan och ursprungsreceptet är från ”Prinsessornas kokbok”, som utgavs av den legendariska hushållsläraren Jenny Åkerström.
 Prinsesstårtan har fått sitt namn efter prinsessorna Margaretha, Märtha och Astrid, döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg av Danmark. Varje år säljs cirka 500 000 prinsesstårtor i Sverige.

- Det är en stor vecka för oss säger Anna Cardelius VD på Haga Tårtcompan & Bageri. Vi tycker att det är viktigt att vara med och bidra till forskning inom barncancerområdet. Vi är ju tårtexperter och väljer därför att kombinera prinsesstårtans vecka med SBK:s kampanj ”Baka med hopp”.

- Prinsesstårtan är en riktig klassiker och en av våra storsäljare, säger Oscar Målevik konditor på Haga Tårtcompani & Bageri. Sveriges populäraste tårta! Vi har hela hallon i vår prinsesstårta, egenkokt vaniljkräm med tahitivanilj, 40 procentig grädde och äkta marsipan.

Med över 16 exklusiva tårtor i sitt bassortiment har Haga Tårtcompani & Bageri på kort tid blivit en av Stockholms mest populära tårtleverantörer. Bageriet har fått utmärkelsen ”Vasastans godaste semla” av tidningen Vi i Vasastan samt nominerades till ”Årets stjärnskott” i White Guide 2014. Hagas Blåbärstårta vann "Årets tårta" i White Gide. Oscar Målevik och Anna Cardelius har vid flertal tillfällen medverkat i TV4:s Nyhetsmorgon. När prinsessan Leonie döptes bakade de prinsesstårta i direktsändning.

För mer information och bilder

Anna Cardelius Haga Tårtcompani & Bageri, 0727477575, anna@hagabageri.se

Om Sveriges bagare & konditorerSveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har ca 500 medlemsföretag. För ytterligare information se:www.bageri.se

• tårta