Pure Yoga på Hagabadet - nu även med Hot yoga

Under 2000-talet har yogan snabbt gått från att vara en livsstil för få, till att bli en träningsform för många. På Hagabadet i Göteborg finns ett brett utbud av yoga med stor valfrihet för alla nivåer.

I tre olika yogastudios erbjuds från hösten 100 klasser och 15 yogaformer varje vecka. Förmodligen mest i Sverige. Här kan man i lugn och ro pröva sig fram bland olika yogaformer och hitta den yoga som passar.

Ny studio för Hot Yoga

I samband med att höstens träningssug sätter igång står den tredje yogastudion klar. Under takåsarna med en blottad tegelvägg från 1876 ligger Badets tredje yogastudio som blir en studio för Hot Yoga.

Hot yoga är ett samlingsnamn för flera olika yogastilar där syftet är att man gör yoga i en varmare temperatur precis så som sker i Indien. Den inre värmen från kroppen samverkar med den yttre värmen vilket i sin tur ökar flexibiliteten och utvecklingen. Såklart extra värdefullt i vårt kalla klimat.

Hagabadet har blivit ett Mecka för den yogaintresserade

Genom att erbjuda ett flexibelt och brett utbud av yogaformer med flera olika yogalärare i en skön och avslappnad miljö har vi det senaste året växt och blivit starkare inom yogan. Vi är helt säkra på att yoga inte är en övergående trend i västvärlden utan vårt behov av verktyg för att klara av stress och stora informationsflöden kommer fortsätta att öka, säger Hagabadets marknadschef, Helene Johansson.

I grunden handlar yoga om: att utveckla ett sunt förhållningssätt till det egna jaget. Att med värme, kärlek och ödmjukhet kunna omfamna både styrkor och svagheter; att i sin egna, individuella takt sträva mot att bli en helhet.

Hälsa är helhet

Nu med tre yogastudios i samma hus kan vi ta emot ännu fler yogaentusiaster. Många är de som ser yoga mer som en livsstil istället för en träningsform vilket stimulerar utvecklingen för helheten..

Rawfood på Pure bistro & wine

Som ett naturligt följd av vår stora yogaverksamhet öppnar vi Pure bistro & wine som har ett stort fokus på inre och yttre hälsa. Konceptet Pure bistro & wine har tydliga miljö-, hälso- och etiska val i skön bistromiljö och serverar t ex Rawfood av hög kvalitet.

– Vi gillar det vi gör och tror på att det ska kännas ”gôtt i magen”. Vi kan hälsa och träning. Vi tror på hälsa som en helhet och kombinationen nytta och njutning är viktig för oss därför byter vi bl a ut hela vårt vinsortiment till utvalda ekologiska viner, säger Helene Johansson.

Hagabadet – ren göteborgsk njutning sedan 1876

Fotograf: Patrick Sjögren

Modeller yogalärare Mariell Ehlin och Victoria Arnewid

Hagabadet är det gamla badhuset som byggdes 1876 som ett led i att stoppa kolerans härjningar i Göteborg under 1800-talet. Än i dag sysslar vi med att hålla folk friska, starka och levande. Under vårt tak erbjuder vi träning från morgon till kväll 7 dagar i veckan, flera varma vackra bad, stans bästa PT,s och en restaurang som älskar kombinationen nytta OCH njutning

Vår yogastudio PureYoga ligger i framkant och är en av de största i Sverige med tre salar varav 2 är för varm yoga. Utbudet sträcker sig från yoga för nybörjaren till utbildningar för den som vill gå vidare till ätt själv lära ut.

Behandlingsavdelningen för massage, kurer och skönhetsvård är välbesökt. Vi arbetar med skönhetsprodukter från Kerstin Florian i våra spabehandlingar och med K Lift vid avancerad skönhetsvård. Vår historia vårdar vi ömt genom att erbjuda att även erbjuda robusta och sköna behandlingar som tångbad och tångmassage med nyskördad tång från det friska havet utanför Varberg.

Vår restaurang Pure Bistro & Wine är kravcertifierad och serverar grönt, raw food, grönlistad fisk och gårdskött från närområdet. I vår bar och i vår spaavdelning serverar vi råsaft, juicer och smoothies.

Idag är Hagabadet en destination för hälsa och njutning för göteborgaren. Här hittar du det som gör livet extra levande; spa, träning, bad, yoga, behandling, brunch, rawfood, bistro, skratt, möten och mycket mer.