Näringslivet i Norge växlar upp klimatarbetet

Företagsnätverket Zeroinitiativet har startats i Norge för att driva näringslivets klimatarbete framåt i ett högre tempo. Nätverket har inspirerats av svenska Hagainitiativet, ett företagsnätverk med 14 stora medlemsföretag som bedriver aktivt klimatarbete.

Norska Zeroinitiativet startades upp den 11 november i samband med Zerokonferensen som är en av Nordens största klimatkonferenser. Zeroinitiativet kommer precis som Hagainitiativet att arbeta aktivt med att minska sina egna utsläpp utan att förlora lönsamheten. Initiativet kommer också att arbeta för en radikalare klimatpolitik utifrån företags- och konsumentperspektiv.

– Det är roligt att Hagainitiativet har inspirerat till Zeroinitiativet och att det norska näringslivet nu växlar upp klimatarbetet ytterligare. Norge behöver en stark röst som lyfter fram att lönsamma åtgärder och minskad klimatpåverkan går hand i hand, säger Nina Ekelund, programdirektör i Hagainitiativet.

Målet är att Zeroinitiativets medlemsföretag ska genomföra och inspirera till minskad miljö- och klimatpåverkan i viktiga sektorer bland annat genom att fokusera på nya lösningar och stegvisa utsläppsminskningar.

- Vi uppmuntrar nu de norska företag som har ambitioner på klimatområdet att gå med Zeroinitiativet för att öka hastigheten på klimatomställningen. För närvarande går näringslivet före politikerna när det gäller att driva på det gröna skiftet. Den norska regeringen och riksdagen behöver inspiration och påtryckningar från näringslivet för att komma på offensiven igen, säger Marius Holm, chef för ZERO.

I det svenska Hagainitiativet ingår Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Folksam, Fortum Värme, Green Cargo, HKScan Sweden, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s, Stena Recycling, Statoil Fuel & Retail, Sveaskog och Vasakronan.

Hagainitiativet:
mobil: 0735-022 464
E-post: nina.ekelund@hagainitiativet.se

ZERO:
Marius Holm, leder
mobil: +47 95721632

Kommunikasjonssjef Jon Evang
mobil: +47 93401382

• zeroinitiativet

Hagainitiativet består av företag från olika branscher som verkar för ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. I nätverket ingår Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Green Cargo, Folksam, Fortum Värme, HKScan Sweden, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s, Stena Recycling, Statoil Fuel & Retail, Sveaskog och Vasakronan