Åkgräsklippare man står på - Toro GrandStand!

Toro lanserar en serie medelstora gräsklippare i en ny kategori, nämligen åkgräsklippare, man står på, under namnet Toro GrandStand. En fördel med gräsklipparmodellen GrandStand är att den är mycket lättmanövrerad. En annan är den fina sikten över klippområdet vilket gör arbetet säkrare och mer effektivt. Den är också kompakt och enkel att lasta. Det är några av de egenskaper som ska bidra till att göra gräsklipparmodellen populär bland professionella användare.

Toro GrandStand är en kombination av en gågräsklippare och en åkgräsklippare. En kombination som ger en gräsklippare med minimal svängradie som är snabb, säker och lättmanövrerad.

Tre maskiner – tre klippbredder
Toros ny åkgräsklippare som man står på finns med klippbredder på 91, 102 respektive122 centimeter. De två klipparna med klippbredden 91 respektive102 centimeter drivs med en Kawasaki V-Twin-motor på 18 hästkrafter, den större modellen har motsvarande motor men med 20 hästkrafter.

Jämfört med motsvarande gräsklippare är de nya GrandStandmodellerna både snabbare och effektivare, säger Peter Guterstam, divisionschef för Hako Ground & Garden AB:s Park & Mark.

Tack vare sin låga tyngdpunkt är de oslagbara att använda i kuperad terrräng. Passar perfekt för t ex rondellklippning och mindre grönytor som är trånga och svårklippta.  T ex  på kyrkogårdar, dagis och skolor.

Att stå på klipparen ger många fördelar som till exempel att komma igång med klippningen. Det går snabbt att kliva upp på plattformen och starta arbetet. Något som också underlättar när föraren ska plocka bort olika typer av hinder från gräsmattan.

Ståbar men också gåbar
För att få ännu mer kontroll kan användaren i krävande terräng enkelt fälla upp plattformen och gå bakom.

– Alla tre modellerna är utrustade med Toros klippteknologi Turbo Force, säger Peter Guterstam. Med Turbo Force patenterade justerbara utkastarskärm kan klipprestandan fininställas för önskat klippresultat. Klipparna kan även utrustas med en Recycler-enhet.

En justerbar hastighetskontroll gör det möjligt att begränsa klipparnas hastighet. Något som kan användas under utbildning av nya operatörer eller för en exakt trimning i känsliga områden.

Toros nyheter kommer att finnas tillgängliga på marknaden under våren 2011.

• Statlig, kommunal förvaltning

• rotorklippare
  • peter guterstam
  • maskinexpo
  • hako
  • gräsklippare
  • entreprenadmaskiner

Hako Ground & Garden AB i Sverige ingår, med sina två dotterbolag Hako Ground & Garden AS i Norge och Oy Hako Ground & Garden Ab I Finland, i den tyska industrigruppen Hako Holding GmbH & Co.

Hako finns representerat i de flesta europeiska länderna samt i USA, Sydamerika och Asien, för försäljning och service av Hakotillverkade kvalitetsprodukter. I de nordiska länderna bedriver även Hakogruppen försäljning och service av andra världsledande produkter som TORO, Multicar redskapsbärare, LM Trac redskapsbärare, Kioti kompakttraktorer och Hako städmaskiner.

Anna Johansson

Presskontakt Marknadsansvarig 0708-83 00 75

Peter Guterstam

Affärsområdeschef Park & Mark, Golf Affärsområdeschef Park & Mark, Golf 0708-83 00 77