Små och stora nyheter för gräsmattan - både för den lilla och stora trädgården.

Små och stora nyheter för gräsmattan – Både för den lilla och den stora trädgården

En rad nyheter för trädgårdsskötsel och en uppdaterad populär gräsklippare lanseras nu av Toro. För de större trädgårdarna handlar det om en trädgårdstraktor och tre spakstyrda åkgräsklippare.  För den mindre villatomten lanseras två stycken elektriska gräsklippare. Toros populära gräsklippare med modellnamnet Recycler Steeldeck 48, en gräsklippare lagom för gräsytor upp till 500 kvadratmeter, har uppdaterats med nya finesser.

Två tysta nyheter för mindre villatomter

Toro Electric 36 och Electric 41 är två nya tysta och driftsäkra elklippare, perfekta för den mindre trädgården. Båda klipparna är utrustade med tre klippsystem: recycler, uppsamling och utkast bakåt. Recyclersystemet hjälper till att hålla gräsmattan grön och välmående.

Toro Electric 41 har en elmotor på 1500 W och är både större och starkare än sin lillebror. Toro Electric 36 har en elmotor på 1400 W. Klippbredden är 36 respektive41 centimeter. Båda modeller är försedda med en rymlig uppsamlare.

Den mindre Toro Electric 36 är lättplacerad när den inte används tack vare ett praktiskt hopfällbart handtag. Toros system för klipphöjdsinställnings, med sju olika lägen, gör det enkelt att reglera klippenhetens nivå mot gräset och för att få ett perfekt klippresultat.

Den större modellen har ett aluminiumförstärkt chassi i polypropylen vilket ger klipparen extra stabilitet. Båda modellerna startas enkelt med en knapptryckning och passar gräsytor på upp till500 kvadratmeter.

Lättsvängd klippare för större villatomter

Toro lanserar tre stycken spakstyrda åkgräsklippare under modellnamnet TimeCutter.  De drivs med kraftfulla motorer från 15 till 24 hästkrafter och klippbredden är från 82 ända upp till 127 centimeter. Det spakstyrda drivsystemet ger klipparna mycket lättmanövrerade egenskaper.

Den minsta modellen, Toro TimeCutter ZS 3200, är en liten, smidig och prisvärd maskin som passar för trånga trädgårdsytor.82 cmklippbredd och en Kohler-motor med 15 hk. Klipphöjden justeras från förarplatsen och den är utrustad med dubbla hydrostater och klippsystemen Recycler och sidoutkast. Automatisk parkeringsbroms är standard.

Toro TimeCutter ZS 4200 är utrustad på nästan samma sätt som sin lillebror ovan. Den större modellen har en något starkare motor, en tvåcylindrig V-Twin motor från Kawasaki på 20 hk, och ett bredare klippaggregat på107 cm.

Störst i familjen är Toro TimeCutter ZS 5000, en kraftfull rotorklippare utrustad med en stark Kawasaki motor på hela 24 hk och en väl tilltagen klippbredd på127 cm. Föraren sitter i en förarstol med bra komfort. Toro TimeCutter ZS 5000 är självklart försedd med många av Toros finesser som recycler, sidoutkast och ett slitstarkt stålchassi.

Lättmanövrerad och nybörjaranpassad
Spakstyrningen gör TimeCutterklipparna lättmanövrerade och det är enkelt att svänga runt ett träd eller en blomplantering med exakt precision. Tack vare motorns placering erhåller föraren en bra överblick över klippaggregatet och gräsytan som ska klippas.

Alla tre klipparna är utrustade med en praktisk innovation, Smart Speed. Med Smart Speed kan arbetshastigheten enkelt ställas in. Hög hastighet för transport och lägre när det ska trimmas runt träd och buskar.

Utvald för den svenska marknaden

Trädgårdstraktorn Toro XLS 380 som lanseras på den svenska marknaden har en klippbredd på 97 centimeter och en motoreffekt på 16 hästkrafter. Toro XLS 380 är försedd med sidoutkast som standard men kan kompletteras med ett recyclerkit som finns som tillval.

Traktorns klippdäck är utrustat med två knivar och klipphöjden kan justeras mellan 25 och90 millimeter. Nivån på klipphöjden justeras direkt från förarplatsen.

Automatic Drive som underlättar både körning och klippning, ett formgjutet förarsäte och elektriskt tillslag av klippenheten är några av detaljerna som gör trädgårdsarbetet bekvämt. Här finns också belysning, mugghållare och anslutning för snabbrengöring.

–    Toros nya trädgårdstraktor är utrustad med ett fäste som gör det lätt att ansluta en transportvagn eller en uppsamlare, säger Peter Guterstam, divisionschef för Hako Ground & Garden AB:s konsumentprodukter.

Smidig rengöring
Trädgårdstraktorn och de spakstyrda åkgräsklipparna har klippaggregat som enkelt hålls fräscha tack vare Toros lösning för snabbrengöring. Efter utfört arbete kopplas en trädgårdsslang till slangkopplingen på aggregatet, vattnet sätts på och motorn startas. Knivarna sköter sedan hela jobbet med rengöringen av aggregatet.

Toros gräsklippare Recycler Steeldeck 48 uppdateras

Företagets populära och prisvärda gräsklippare med modellnamnen Toro Recycler 48 AD och Recycler 48 AD ES har genomgått en uppdatering inför gräsklipparsäsongen. Ny design och nya detaljer som underlättar klippandet ingår i uppdateringen. Gräsklipparna har en klippbredd på 48 centimeter.

Ett bekvämt och greppvänligt komforthandtag som enkelt går att justera till rätt höjd är en av nyheterna. Modellen med manuell start har fått en ny starkare motor på sex hästkrafter. Modellen med tilläggsnamnet ES är försedd med praktisk elstart och en Briggs & Stratton motor på 6,5 hk. Nya robusta hjul ger användaren en ännu bättre kontroll under klippning.

Gräsklipparna är också utrustade med Toros 3 i 1-system vilket innebär att användaren enkelt kan skifta mellan att samla gräsklippet i en60 litersuppsamlare alternativt kasta ut klippet genom ett sidoutkast eller återanvända det som gödning på gräsmattan. Klippsystemen kan skiftas under gång och styrs med en lättåtkomlig spak på gräsklipparen.

–    Båda modellerna är utrustade med företagets patenterade automatiska drivsystem ADS, som gör att gräsklipparen går i din takt, både i uppförs- och nedförsbackar, säger Peter Guterstam, divisionschef för Hako Ground & Garden AB:s konsumentprodukter.

Uppskattade marknadspriser:

Gräsklipparen Toro Electric 36, marknadspris:
Från cirka 1 995 kronor inklusive moms är lämplig för gräsytor upp till500 kvadratmeter.

Spakstyrda åkgräsklippare Toro TimeCutter ZS, marknadspris:
Från cirka 29 995 kronor inklusive moms är lämplig för gräsytor över1000 kvadratmeter.

Trädgårdstraktorn Toro XLS 380, marknadspris:
Från cirka 19 995 kronor inklusive moms är lämplig för gräsytor över1000 kvadratmeter.

Gräsklipparen Toro Recycler Steeldeck 48, marknadspris:
Från cirka 4 995 kronor inklusive moms är lämplig för gräsytor upp till 500 kvadratmeter.

Toros nyheter kommer att finnas tillgängliga på marknaden under våren 2011.

Mer information om Toros alla nyheter finns på Hako Ground & Garden AB:s hemsida.

• gräsklippare
  • peter guterstam
  • toro
  • åkgräsklippare
  • trädgårdstraktor
  • elgräsklippare
  • spakstyrda gräsklippare

Hako Ground & Garden AB i Sverige ingår, med sina två dotterbolag Hako Ground & Garden AS i Norge och Oy Hako Ground & Garden Ab I Finland, i den tyska industrigruppen Hako Holding GmbH & Co.

Hako finns representerat i de flesta europeiska länderna samt i USA, Sydamerika och Asien, för försäljning och service av Hakotillverkade kvalitetsprodukter. I de nordiska länderna bedriver även Hakogruppen försäljning och service av andra världsledande produkter som TORO, Multicar redskapsbärare, LM Trac redskapsbärare, Kioti kompakttraktorer och Hako städmaskiner.

Peter Guterstam

Affärsområdeschef Park & Mark, Golf Affärsområdeschef Park & Mark, Golf 0708-83 00 77

Anna Johansson

Presskontakt Marknadsansvarig 0708-83 00 75