Nyhet -

​Bästa personal - Hallwylska museet håller ställningarna, museet med det bästa bemötandet.

Häromdagen var det åter dags att välja Stockholmarnas favoritmuseum. För tredje året i rad erhöll Hallwylska museet priset för bästa personal bland 39 museer. Museet kom på tredje plats som bästa utställning. I år valdes Waldemarsudde till Stockholmarnas favoritmuseum. - Det är fantastiskt, det är inte så vanligt med samma förnäma utmärkelse tre år i följd, säger Heli Haapasalo, museichef sedan 2010.

En miljö som ger mer…
Bästa personalen mäter bemötande, service och kunskap – d v s visningar och förmåga att förmedla i rollen som pedagog och värd.
Arbetsglädjen och lusten att berätta om palatsets historia är stor bland personalen. Så här säger Klara Gustavsson, guide, museivärd och som också ibland återfinns bakom disken i butiken:
Jag älskar att jobba på Hallwylska museet. Det är en liten men viktig del av vår historia som jag får vara med och tolka och berätta vidare för andra. Det är en häftig känsla. Självklart är arbetsgruppen en stor del av min personliga upplevelse, men en sådan arbetsmiljö är svårslagen. Jag tror också att historien om paret von Hallwyl och deras hem här på Hamngatan 4 fascinerar alla. Det finns så många olika sätt att närmas sig historien, en klassisk kulturhistoria med möbler, ekonomi, queerperspektiv mm.

Företaget Evimetrix utser varje år "Stockholmarnas favoritmuseum ".  Förutom Stockholmarnas favoritmuseum och Bästa personalen valdes också Bästa utställningar, Bästa restaurang/caféStarkaste varumärket, Mest barnvänliga museum och Årets klättrare. Undersökningen är genomförd bland allmänheten i Storstockholm, ca 1 800 personer har uttalat sig om 39 museer.

• basta bemotandet
  • bastamuseer