Hammarbys spelartrupp 2013

Arbetet har pågått sedan säsongen avslutades och utgår ifrån ledarstabens önskemål. Det finns naturligtvis ekonomiska aspekter på vad föreningen klarar och t ex finns det inte ekonomiska resurser för att kontraktera utländska professionella spelare. Istället ska Hammarby fortsätta sin tradition att satsa på svenska fotbollsspelare.

Föreningen har format en sportkommitté, vars arbete kommer att presenteras separat senare på hammarbydamfotboll.se, där arbetet leds av Andrea Ruiz och där också Kicki Bengtsson finns med. Sportkommittén ska vara en länk mellan styrelsen och ledarstaben.

De spelare från 2012 som har skrivit på nya kontrakt med Hammarby inför 2013 är Cathrine Dahlström, Ellen Gibson, Emelie Ekman, Emma Jansson, Fanny Jonasson, Hanna Korell, Hanna Olsson, Josefin Nordin, Lina Thénor Ström och Sara Holgersson. De spelare som redan har kontrakt över 2013 är Ellinor Lindbom, Helen Holmgren, Matilda Forslund, Sigrid Persson och Sofie de Besche.

- Jag är väldigt glad över att få majoriteten av årets trupp, säger Pär Lagerström, huvudtränare. Det visar både att vi lyckats väl med våra rekryteringar inför säsongen 2012 och att våra talanger utvecklats till etablerade elitspelare under året. Det mest glädjande är att spelarna trivs och vill spela för Hammarby och därmed vara en del i den långsiktiga satsning som finns mot allsvenskan.

Hammarby har också kontrakterat talangerna Hanna Wallgren från Eskilstuna United samt Marie Johansson och Nellie Bolander från Sollentuna Fotboll.

- Hammarby hade en av de yngsta och talangfulla trupperna i Norretten 2012, berättar Pär Lagerström. Värvningarna av Hanna, Marie och Marie gör att aktierna stärks för att fortsätta ha det även i Elitettan. De har visat att de är redo att ta steget från talanger till elitspelare.

Hanna är en klok mittfältare som är duktig med bollen, Marie är en mycket brytningssäker och snabb mittback och Nellie är en snabb ytterback som är duktig både offensivt och defensivt i en-mot-en-situationer.