Bajen värvar mittfältare från USA

Det sista nyförvärvet Hammarby Damfotboll gjorde innan transferfönstret stängde var Rosie Malone-Povolny, 21 år från Minnesota, som nu anslutit till Hammarbys trupp.

Rosie har representerat Marquette University och Minnesota Lightning i W-league samt Milwaukee Nationals i WPSL. Under 2011 spelade hon en halv säsong för KR Reykjavik i isländska högstaligan.

- Rosie är snabb och passningsskicklig, säger Pär Lagerström, huvudtränare för Hammarbys a-lag. Hon är också stark och en tuff spelare i närkampsspelet. Precis som Megan Mischler är hon ung och talangfull och det ska bli spännande att se hur hon utvecklas hos oss.

Rosie Malone-Povolny är spelklar direkt och följer med spelartruppen till Gotland för mötet med Dalhem i Svenska cupen, måndagen den 9 april.

Däremot har Hammarbys tidigare förvärv Brittany Galindo valt att avbryta sitt kontrakt efter bara fem dagar och åka hem till USA igen.

- Det är naturligtvis mycket tråkigt och det sätter föreningen i ett dilemma eftersom transferfönstret är stängt och vi inte kan ersätta Brittany, säger Urban Rybrink, ordförande i Hammarby IF Damfotbollförening. Hennes agent har varit väldigt tydlig med att ingen skugga faller över Hammarby utan att det var Brittanys eget val och hade med helt andra orsaker att göra.

Hammarby Damfotboll är en ideell förening som startade 1970. Visionen för
föreningen är bred och elit i
samverkan. Det lever föreningen upp till genom sitt A-lag som spelar i
Norrettan 2012, talanglaget Bajen DFF