Folksam stödjer Hammarby Damfotboll

Vad har ett försäkringsbolag med idrott att göra?
Först och främst är det idrottens friskvårdsaspekt. Det är ganska naturligt för oss som försäkringsbolag att uppmuntra ungdomars engagemang och att de rör på sig. Sedan är ju idrottsrörelsen en stor folkrörelse – och Folksams rötter kommer ur de stora folkrörelserna. Dessutom arbetar Folksam mer med klokt innehåll i verksamheten en traditionell sponsring. Vi behöver ju inte visa upp vår logga – de flesta vet att vi finns och vilka vi är. Så hellre än traditionell   exponering   av varumärket vill vi ha klokt arbets-innehåll  och  det    står ofta   idrottsrörelsen för. Folksam är en stor idrottssponsor.

Hur kvalar Hammarby Damfotboll in?
På flera sätt. Folksam strävar efter en jämlik mix i våra satsningar, vårt engagemang på herrsidan matchas av engage-manget på damsidan. Ta fotbollslandslagen, vi stödjer herr- och damlandslaget på samma sätt.
Hammarby är också en stor fotbollsförening för många, från mycket unga till äldre tjejer. När vi märkte att tjejerna inom fotbollen drabbades av knäskador i mycket större utsträckning än herrarna sökte vi bra samarbetspartners för ett skadeförebyggande arbete, och där hittade vi varandra. Sedan har Folksam och Hammarby förstås både en historisk koppling och är grannar – och man ska vara rädd om sina grannar.

Vad är det här med knäkontroll?
Folksam försäkrar, sedan 60-talet, samtliga fotbollsspelare i Sverige så vi har väldigt mycket information och kunskap om vilka skador som drabbar fotbollsspelare.
Varje år anmäls 800 knäskador från dam- och flickfotbollen. Och varje år ersätter vi 100 fotbollstjejer i åldrarna 13-17 år för knäskaderelaterad invaliditet, alltså att man har fått bestående besvär. Faktum är att för en fotbollstjej är risken för en allvarlig knäskada tre gånger så stor som för en jämnårig kille.  När vi såg det ville vi göra något åt det. Så, tillsammans med Svenska Fotbollförbundet och Linköpings universitet, tog vi fram ett uppvärmningsprogram på 10-15 minuter som kraftigt minskar risken för knäskador.  Det är det som är knäkontroll, och det ingår i era träningar.

Läs mer om knäkontrollsprojektet.