Hammarby Damfotboll stödjer UNHCRs arbete för belysning som räddar liv

Det är sällan vi som bor i Sverige funderar över hur livet skulle vara om det verkligen blev helt kolsvart överallt så fort solen gått ner. Vi har gatlyktor, fasadbelysning och reklamskyltar som lyser upp vårt samhälle dygnet runt. För människor i ett flyktingläger är verkligheten en annan.

Idag finns det cirka 10,5 miljoner flyktingar världen över och omkring hälften är flickor och kvinnor. För dem kan en så enkel sak som att gå på toaletten eller hämta vatten efter att solen gått ner vara direkt livsfarligt. FN:s flyktingorgan UNHCR arbetar just nu med att förbättra belysningen i flyktinglägren i Etiopien, Tchad, Bangladesh och Jordanien.
Hammarby Damfotboll står för människors lika värde och vi vill, på den Internationella Kvinnodagen, uppmärksamma UNHCRs arbete. Ett arbete som gör att flera tusentals flickor och kvinnor får tillgång till ljuskällor även efter mörkrets inbrott.

Vi är stolta över att vara med och sprida detta budskap och övertygade om att alla kan vara med och bidra på något sätt, stort som smått!

Läs mer om UNHCRs kampanj och hur du kan göra skillnad här

Tillsammans kan vi förändra världen, tillsammans är vi Hammarby!

Foto: IKEA Foundation

• Sociala frågor

• samarbeten

Hammarby IF Damfotbollförening är en ideell förening som startade sin verksamhet 1970. Visionen för föreningen är bredd och elit i samverkan. Det lever föreningen upp till genom sitt A-lag som spelar i Elitettan 2013, talanglaget Bajen DFF i division 3 Östra Svealand 2013 samt Utvecklingslaget som deltar i Svenska Spels F19 liga. Föreningens ungdomsverksamhet sträcker från flickor födda 2006 upp till flickor födda 1997. Idag har föreningen ca 22 ungdomslag som deltar i St Erikscupen.