​Hammarby Damfotbolls Rättviseseminarium ikväll: – “alla ska ha samma förutsättningar att lyckas”

Hammarby Damfotboll höll ikväll det första seminariet under temat Rättvist, ett koncept för att utveckla damfotbollen bland annat genom samarbete med näringslivet. Under seminariet pratade Johan Forssell, vd Investor, och Victoria Sandell Svensson, sportchef Elitfotboll dam och före detta elitfotbollsspelare.

– Alla ska ha samma förutsättningar för att lyckas. Sen ska den som sliter hårt belönas, oavsett om det gäller näringslivet eller fotbollen, sa Johan Forssell, vd för Investor.

Johan Forssell berättar att han som engagerad i fotbolls- och föreningslivet har upplevt att det ser olika ut för tjejfotbollen och killfotbollen. Både vad gäller träninsgtider, lokaler och tidpunkter. Här har näringslivet kommit längre, menade Johan Forssell, men även här finns en bit kvar för att få in fler kvinnor på ledande positioner.

Damallsvenskan rankas i topp tre när det gäller internationell damfotboll. Trots det jobbar de en stor del av de svenska damfotbollsspelarna ofta heltid vid sidan av fotbollen.

– De här tjejerna lägger ner precis lika mycket på sin fotboll och de tränar lika mycket som killarna. De jobbar heltid och tränar både före och efter jobbet. Det har blivit bättre men tyvärr kan tjejerna fortfarande inte spela på heltid, sa Victoria Sandell Svensson, sportchef på Elitfotboll dam och föredetta elitfotbollsspelare.

Johan Forssell och Victoria Sandell Svensson var båda överens om att likheter mellan fotbollen och näringslivet ligger i drivet och viljan att vinna.

– Även om man har talang behöver man träna, träna, träna för att bli bra, sa Victoria Sandell Svensson.

Fakta Rättvist:
Hammarby Damfotboll vill samarbeta med partners och sponsorer som vill stödja och vara med på resan för att utveckla damfotbollen. Hammarby erbjuder alla sponsorer av Rättvist följande aktiviteter för personal, kunder, leverantörer:

- Deltagande i två seminarier i samband med hemmamatcher, där spännande och aktuella talare från näringsliv och idrott ger sin syn på framgång och ledarskap inom såväl fotboll som näringsliv.

- Första seminariet hålls den 26 augusti på Zinkensdamms IP klockan 18, med talare som Johan Forssell och Victoria Sandell Svensson. Moderator är Mats Andersson och Caroline Strand.

- Biljetter till Hammarbys hemmamatcher, fyllda med positiv läktarkultur, få frisparkar och inga filmningar - precis som fotboll ska vara när den är som roligast.

- Skyltar på Hammarby Damfotbolls hemmaarena (för närvarande Zinkensdamm) som visar att företaget stöttar kampanjen Rättvist som också syns i TV och på webb-TV.

- Banners på Hammarbys välbesökta hemsidor och sociala medier samt medial täckning via våra mediapartners.

-Innehåll till sociala medier

För ytterligare information, kontakta:
Clara Fröberg, pressansvarig Hammarby Damfotboll0704-717317, clara.froberg@hammarbydamfotboll.se

• damallsvenskan 2015
  • hammarby
  • investor
  • victoria sandell svensson
  • rättvist
  • johan forssell

Hammarby IF Damfotbollförening är en ideell förening som startade sin verksamhet 1970. Visionen för föreningen är bredd och elit i samverkan. Det lever föreningen upp till genom sitt A-lag som spelar i Damallsvenskan 2015, talanglaget Bajen DFF i division 2 Östra Svealand samt Utvecklingslaget som deltar i Svenska Spels F19 liga. Föreningens ungdomsverksamhet har ca 22 ungdomslag som deltar i St Erikscupen.