10-tons block över hytt - Hammerglass ruta helt oskadd

Olyckan inträffade måndagen den 11 februari kl 8.00. Inför byggnation av höghus i Nynäshamn skulle Viktor Johansson vid PDC Construction AB skuta berg. Han fick tag i ett block, men samtidigt lossnade ett 10-tons block som ramlade ner över hytten.
- Jag hann backa ca 70 cm när blocket som var ca 4 meter långt, 2,5 meter brett och 1 meter tjockt gled ner över fordonet. Jag drog benen åt sidan och klarade mig undan med ett par blåmärken på låren, berättar Viktor. Sidorutan i härdat glas gick sönder, men framrutorna i  Hammerglass är helt oskadda. De står i verkstan och skall monteras in i nästa maskin igen. Hytten däremot ser ut som ett dragspel fortsätter Viktor som konstaterar att han kunde ha fått omfattande ansiktsskador av glassplitter om inte det suttit Hammerglass i framrutan.

Christoffer Muhrén från PDC Constructions säger ”vi har bytt till Hammerglass i samtliga maskiner efterhand som de vanliga rutorna har gått sönder. Jag är så förbannat trött på att få hytten full med glassplitter – det försvinner ju aldrig! Tidigare hade vi ideligen glaskross när vi knackade sten eller skutade berg, nu är vi nästan helt förskonade. Swecon har Hammerglass i lager så det har bara varit att ringa och beställa när en originalruta krossats, så det har fungerat bra ”

• okrossbara rutor
  • safety glass