Domstolsverket valde EnergyBlinds Solfilmsrullgardiner från Hammerglass AB

Domstolsverket bygger ny fastighet i Jönköping. Som enda solskydd valdes de invändigt monterade EnergiGardierna från Hammerglass AB i Förslöv. Ordern är Hammerglass största order inom solskydd och ett viktigt genombrott för de nya, tysta motoriserade gardinerna.

Totalt skall det monteras över 300 gardiner i fastigheten. Alla gardiner styrs med Somfys helautomatiska system. När solen kommer fram rullas solfilmsrullgardinerna ner. Genom att man ser rakt igenom gardinerna försvinner inget av den vakra utsikten från fastigheten.

Gardinerna är högeffektiva och tar bort 80-85% av inkommande värmeinstrålning. Den höga effektiviteten beror på att solskyddsfilmen har laminerats ihop med en högreflekterande aluminiumfilm som skickar solens IR-strålning tillbaka ut genom rutan utan att solens IR-strålning ändrar våglängd. Genom denna nya teknik sker endast minimal uppvärmning av rummet. Läs mer kring funktionen på www.energyblinds.se

Under den kalla årstiden rullas gardinerna ner över natten för att förbättra fönstrens U-värde. Testar hos SP i Borås har visat en upp till 30%-ig förbättring av isolerglasens energisparfunktion (U-värdet sänktes från 2,9 till 2,1).

Gardintypen som valdes var den helt nyutvecklade EB60 (Kassetten mäter 60x60mm) med Somfys tystgående Sonessemotor. I samtliga gardiner valdes Blå 15 solskyddsfilm. Det är den mest effektiva solreduktionsfilmen, samtidigt som att man kan se rakt genom filmen.

• Fastigheter, fastighetsförvaltning

Hammerglass AB i Förslöv tillverkar helt okrossbara isolerglas och är ensam i världen om sin produktionsmetod. Ytterglaset består av en polykarbonatskiva med extremt hård yta. Coatingen kan närmast liknas vid en hinna av flytande glas som hällts över skivorna. Ytbehandlingen möjliggör produktion av isolerglas med 5 års isolergaranti. Hammerglass är ca 300 gånger starkare än glas och är certifierat i P8B.

EnergyBlinds solfilmsrullgardiner produceras i Tyskland och Hammerglass har generalagentur för Norden.