Stororder på Hammerglass Bullerskydd från PEAB

Peab och Vägverket valde Hammerglass i bullerskärmarna när den nya sträckan av E22 Nol-Älvängen norr om Göteborg skulle dras.

Vägverket bygger omRv45 mellan Göteborg och Karlstad. Samtidigt förbättras en del av kringliggande vägnät, bl a i några av samhällen längs med Göta Älv och dubbelspåret Göteborg-Oslo. E22 som löper genom Nol får delvis ny sträckning och situationen för kringboende förbättras genom nya av- och påfarter samt bullerskärmar som skall skydda mot störande trafikljud.

Trots föreskrivna härdade glas som bullerdämpare valdes Hammerglass istället. Hammerglass är helt okrossbara rutor i polykarbonat med extremt hård ytbehandling. Skivorna är i sig ca 300 gånger starkare än glas vilket eliminerar problemet med krossade glasrutor i bullerskärmar. Ofta räcker det med stenskott från en bil för att en glasruta på 6000 kronor skall gå sönder.

Ytbeläggningen i kiseloxid ger dessutom en resistens mot kemikalier i fall glaset behöver rengöras efter graffitimålning.

Omfattning
Totalt rör det sig om ca 1000 kvm 12 mm Hammerglass som skall monteras i särskilda stolpar och infästningar, även dessa från Hammerglass. Montagearbetet kommer att utföras i två etapper.

Företaget
Hammerglass AB från Förslöv har under 15 års tid arbetat med okrossbara glaslösningar till fastigheter. Bolaget har löst gåtan med diffusionstätning av polykarbonat i isolerglaskassetter* bl a genom den unika ytbehandling som skivorna genomgår. Hammerglass har ca 130 återförsäljare i Sverige och levererar glas till samtliga fönsterproducenter. Hammerglass Bullerskydd är det näst största av bolagets 8 affärsområden.

• Teoretiskt kan inte polykarbonat användas i isolerkassetter då materialet låter fuktmolekyler passera rakt igenom skivorna. Resultatet blir kondens inne i isolerkassetterna. Hammerglass AB löste detta problem för 15 år sedan och är id ag enda företag i världen som kan lämna garanti på okrossbara isolerglas. Export sker till Norge, Danmark, Estland, England, Tyskland, Spanien m fl.

Bengt Nilsson/VD/Hammerglass AB
0431-43 99 00, bengt@hammerglass.se

PEABs platschef, Henrik Gerber

Mer info från Vägverket hittas på http://www.vv.se/bv_templates/Stretch____24035.aspx