Gott Nytt År - för vem?

Snart går vi in i 2020 – ännu ett steg närmare FNs 17 mål för utveckling som ska vara uppnådda 2030. Ledordet är hållbar utveckling. Ett litet ord för en komplex utveckling som ska täcka in många områden.

Grunden är en utveckling som ska inkludera de fattiga, som ska minska hunger, sjukdomar och nöd. Människor och samhällen ska få en möjlighet att utvecklas utan att tära på jordens resurser. Hållbar utveckling, det gäller alla, i alla världens länder.

Det handlar inte längre om vi och dem, det finns ingen skarp gräns mellan fattiga u-länder och rika i-länder. De flesta människor, 75 procent, lever i medelinkomstländer. Hans Rosling kämpade i 20 år mot missuppfattningen om en tvådelad värld. Däremot finns det mindre eller större grupper av fattiga i nästan alla länder.

Framstegen i många delar av världen är häpnadsväckande, andelen fattiga har sjunkit i snabb takt. Sedan millennieskiftet har antalet barn som dör före fem års ålder minskat med hälften. Men trots alla positiva siffror om minskningen av världsfattigdomen är det en kontinent som bromsar upp. Mer än hälften av världens fattiga bor i Afrika, där kommer inte utvecklingsmålen att nås om tio år. Afrikas befolkning kommer att ha fördubblats om 30 år, störst är ökningen av unga afrikaner.

Den stora utmaningen är att försöka skapa arbete för dessa miljoner nya afrikaner. Redan nu räknar Världsbanken med att det behövs en miljon ny jobb i månaden, bara för att hålla arbetslösheten på en stabil nivå. Att skapa lönearbeten i den takten är en omöjlighet, samtidigt som vi vet att vägen till ett bättre liv alltid är kopplat till arbete. Men det behöver inte vara lönearbete i vanlig mening. Det kan lika gärna vara en verksamhet som ger inkomster – en handelsträdgård, återvinning av plastflaskor eller kycklinguppfödning.

För att komma igång med ett litet företag krävs minst tre saker – ett socialt sammanhang, kunskap och lite pengar. Om det dessutom är en kvinna som startar företaget, ger det ett bättre liv för fler eftersom hon i första hand tänker på familjen. Även med små inkomster ökar chansen för barnen att gå i skolan. Bättre mat ger bättre hälsa och minskad sårbarhet. Kvinnor driver ofta små jordbruk med små resurser. Om de fick samma förutsättningar som manliga jordbrukare, skulle antalet hungriga i världen minska med 150 miljoner, enligt FNs livsmedels-och jordbruksorganisation FAO.

Erfarenheten visar att de små företagen, drivna av kvinnor, är de mest hållbara. De gör att fler kan ta sig ur fattigdomens negativa spiral. För varje företag som skapas räknar vi med att fem personers liv förbättras. Det är tid att skala upp, öka farten och se till att fler småföretag föds så att många miljoner fler människor kan lämna fattigdomens värsta gissel. En rejäl kraftsamling behövs för att 2020 ska bli ett bättre år för fler – kunskapen finns där, vägkartan likaså och med ett gemensamt engagemang är det möjligt!

//Stina Götbrink, generalsekreterare på Hand in Hand