Årets julklapp - fler kvinnliga entreprenörer

Hand in Hand är organisationen som ger kvinnor i Indien, Kenya, Zimbabwe och Afghanistan möjlighet att starta företag och ta sig och sin familj ur fattigdom. Genom att köpa gåvobeviset ”Årets julklapp” av Hand in Hand bidrar man till att världen får fler kvinnliga entreprenörer.

Hand in Hands vision är en värld utan fattigdom och barnarbete. Organisationen arbetar efter en modell med social mobilisering, självhjälpsgrupper och utbildning i entreprenörskap, särskilt inriktat på kvinnor. Undersökningar har visat att kvinnor återinvesterar sina pengar i familjen i högre grad än vad mannen gör och på så vis ger det en bättre effekt att utbilda kvinnor.

Resurserna och kraften kommer inifrån kvinnorna själva och med rätt kunskap kan de få igång egna företag. Det kostar ca 900 kronor att ge en kvinna rätt förutsättningar att starta ett företag och på så vis förbättra livsvillkoren för sig och sin familj. Varje krona gör skillnad, så det går att välja belopp på gåvobeviset som köps på handinhand.nu/aretsjulklapp

Julgåvan kommer att bidra till bestående resultat – genom de företag som kan startas får familjen mat, barnen kan gå i skolan och deras hälsa förbättras. Fattigdomsspiralen kan brytas och barnen behöver inte längre ärva sina föräldrars situation. Sedan start har Hand in Hands arbete skapat 3,7 miljoner jobb i Indien, Kenya, Afghanistan och Zimbabwe.