Hand in Hand i nytt samarbete med Kavlifonden i Kenya

Hand in Hand har påbörjat ett nytt samarbete med Kavlifonden som finansierar ett kluster med byprojekt i Kenya med målsättningen att förbättra livssituationen för 750 människor bosatta i Kirinyagadistriktet på den kenyanska landsbygden.

Under det två-åriga projektet kommer människorna i området först att utbildas och tränas av Hand in Hand i entreprenörskap för att därefter få hjälp att starta upp sina egna små familjeföretag. Tack vare den ökade inkomsten som företagen genererar kommer byborna att kunna förbättra sin egen och familjens livssituation betydligt. Totalt påverkas över 3000 människors vardag genom Hand in Hands och Kavlifondens projekt!

”Vi ser fram emot att samarbete med Hand in Hand i det här konkreta och mätbara projektet som stärker människors egen förmåga att förändra sin situation. Vi känner stort förtroende för utvecklingsarbetet som Hand in Hand gör i Kenya och vi är glada över att kunna stötta entreprenörskapsprogrammet som bidrar till ökad levnadsstandard, mer näringsrik kost, bättre hälsa och ökad skolnärvaro”, säger Inger Elise Iversen, vd för Kavlifonden.

Projektet kommer att pågå i ett område som utgörs av flera byar i Kirinyagadistriktet i centrala Kenya och målgruppen är framförallt kvinnor. Trots att Kenyas ekonomi har förbättrats under de senaste åren så lever hela 41 % av landets invånare på mindre än 2 USD om dagen! Samarbetet mellan Kavlifonden och Hand in Hand gör det möjligt för projektets deltagare att kunna starta sina egna företag och därmed öka familjeinkomsten som ger möjlighet för barnen att gå i skola i stället för att arbeta.

”Hand in Hand är mycket stolta över samarbetet med Kavlifonden. Tillsammans kommer vi att förbättra livsvillkoren för människor som lever i en mycket utsatt situation på den kenyanska landsbygden”, kommenterar Claes Lindesvärd, ansvarig för samarbetet med Kavlifonden på Hand in Hand.

Om Hand in Hand

Där andra ser fattigdom ser organisationen Hand in Hand potentiella gräsrotsentreprenörer fulla av energi och idéer. Fattiga människor saknar dock ofta kunskapen och kapitalet som krävs för att kunna förändra sin egen och familjens situation. Genom Hand in Hands unika arbetsmodell som bygger på hjälp till självhjälp, bidrar organisationen med de verktyg som fattiga människor behöver för att själva kunna ta sig ur fattigdomsspiralen. Hand in Hands vision är en värld utan fattigdom.

Om Kavlifonden

Kavlikoncernen ägs av Kavlifonden och stiftades av Knut Kavli 1962. Varje år låter fonden delar av vinsten gå till humanitärt arbete, forskning och kultur. Från att tidigare ha stöttat många mindre projekt stöder Kavlifonden numera färre större projekt som tydligare representerar fondens ändamål och värderingar: värdeskapande och samhällsnytta. 2014 delade Kavlifonden ut 43,6 MNOK till välgörande ändamål.

• Sociala frågor

• samarbete & partnerskap

Hand in Hand bekämpar fattigdom genom utbildning och företagande. Vår vision är att skapa 10 miljoner jobb och på så sätt medverka till att utrota världsfattigdomen. Vår affärsmodell är effektiv och framgångsrik och bygger på att hjälpa fattiga människor att hjälpa sig själva, dvs. hjälp till självhjälp. Det gör vi genom att utbilda och träna kvinnor i entreprenörskap och sedan - ibland genom att länka dem till mikrolån - hjälpa dem att starta ett eget företag. Tack vare företaget kan kvinnorna öka familjens inkomst väsentligt vilket innebär att familjemedlemmarna kan äta bättre, bo bättre samt ha råd att köpa livsnödvändiga mediciner om nödvändigt. Dessutom har föräldrarna råd att låta sina barn gå i skolan.

Hand in Hands arbete har hittills resulterat i att över 1,3 miljoner företag och fler än 1,9 miljoner jobb har skapats i våra verksamhetsländer (Indien, Afghanistan och Östafrika) - det innebär att drygt 9 miljoner människor har fått bättre livsvillkor!