Bilden av Göteborg skapar höjda ögonbryn

Bilden av Göteborg skapar höjda ögonbryn

I slutet av förra året presenterades nyheten att Handelskammaren låter kartlägga bilden av Göteborg. Nu är arbetet igång. Freja Bramsen, kommunikationschef, har sett ett material som får henne att höja på ögonbrynen.

Nyligen presenterades en undersökning av staden Göteborgs varumärke som Sifo gjort på Handelskammarens uppdrag. Den visade att det främst är göteborgarna själva som anser att stadens varumärke tagit skada under senare tid. Vilka reaktioner har kommit på det resultatet?
- Generellt har vi fått mycket positiv respons på att vi tar oss an frågan om Göteborgs framtid. Min bild är att många tycker att det räcker med sänkta huvuden nu – att vi behöver sträcka på oss. Börja tro på oss själva mer och få till en mer diskussion om vad den här staden ska bli, säger Freja Bramsen.

Nu gör frilansjournalisterna Kenny Genborg och Kerstin Sjödén ett stort antal intervjuer. Vilka är det de pratar med?
- Det är ett tjugotal personer som på olika sätt representerar perspektiv i frågan om bilden av Göteborg. Naturligt från vår horisont är att välja personer med koppling eller betydelse för näringslivet. Nu börjar vi med en man i medelåldern, men jag kan lova att det inte är kännetecknande för rapporten.

Varför har de här intervjupersoner valts ut?
- Det har varit en process, under Kenny Genborgs ledning. Han har kommit med förslag på en bruttolista som vi sedan jobbat utifrån. Några har fallit bort av praktiska skäl och sen har vi försökt skapa en spännande mix i sammansättningen och därigenom få in olika perspektiv.
Det handlar både om utifrånperspektiv till exempel personer i Stockholm och det internationella perspektivet. Men också om att synliggöra olika branscher som vi har samt att prata med personer som har olika bakgrund.

Är det något i materialet som förvånar dig så här långt?
- Det är synd att det är så svårt att hitta fler kvinnor i ledande positioner. Det blir ganska tydligt när man börjar diskutera namn att det finns en stor manlig dominans.
Materialet håller på att tas fram just nu, vilket gör att jag inte har sett det helt och hållet. Av det jag sett finns ett antal höjda ögonbryn så långt. Stockholmsbaserade personer som kanske inte har så bra koll på vårt näringsliv är ett exempel utan att nämna några namn. Det finns flera som lyfter fördelar med stan som jag tycker skapar tillförsikt och stolthet och därutöver har jag en sett en del statistik som är mycket intressant. Det kommer vi att presentera inom kort.

Vad vill Handelskammaren att det här arbetet ska leda till?
- Vi vill att det ska leda fram till en mer enig och enkel bild av vad Göteborg ska vara. Det har pratats allt för mycket om vad vi inte ska vara. Min förhoppning är att detta arbete ska ge en mer nyanserad bild av stadens fördelar och utmaningar. Utifrån den samsynen hoppas jag att vi kan vara med och skapa en samsyn om vad vi vill bli och börja jobba för det.

Handelskammaren är en västsvensk organisation. Varför görs ett arbete som är koncentrerat till Göteborg?
- Absolut. Samtidigt måste vi våga vara lokala i denna fråga. Vår sifo i december visar tydligt att självförtroendet sviker mest på hemmaplan, därför måste vi börja lokalt. Det vinner hela regionen på. Göteborg är motorn och navet på många sätt i vår region. Parallellt är det dock jätteviktigt att vi fortsätter driva näringslivets viktiga frågor i Skaraborg, Sjuhärad och Fyrbodal.

Hur kan den som är intresserade följa det här arbetet?
- I huvudsak genom våra kanaler. Här på webben släpper vi som sagt första intervjun idag. Redan i början av februari planeras nästa. Sen håller vi på att bearbeta aktuell statistik som vi fått in, det kommer vi också att försöka presentera löpande. Under tiden arbetar vi på den färdiga rapporten som kommer att presenteras i mars. Därtill kommer också Handelskammardagen som i början av april kommer att handla om detta tema. Så min förhoppning är att man nästan inte kommer kunna missa det.