Genborg ska reda ut bilden av Göteborg

Genborg ska reda ut bilden av Göteborg

Den välkända tidigare GP-journalisten Kenny Genborg får uppdraget att teckna bilden av Göteborg. Det är startskottet för Västsvenska Handelskammarens storsatsning på stadens framtidsfrågor.

Västsvenska Handelskammaren har beställt en journalistisk granskning för att komma vidare i diskussionen om Göteborgs styrkor och svagheter.

- Det är en högaktuell fråga, inte minst i dessa dagar. Vi behöver full kraft framåt och fokus mot ett gemensamt mål för att utveckla vår fantastiska stad och konkurrera om jobb, talanger och verksamheter. I detta arbete är det viktigt att vi alla har samma bild, säger Freja Bramsen, Kommunikationschef på Västsvenska Handelskammaren och en av initiativtagarna till rapporten.

Ska göra ett stort antal intervjuer
Rapporten byggs kring undersökningar och ett stort antal intervjuer och analyser signerade Kenny Genborg och frilansjournalisten Kerstin Sjödén.
- I Göteborg kollar vi i en sprucken spegel när vi skall kamma oss. Det är möjligt att vi fick sju års olycka när spegeln sprack. Men mer troligt är att det bara är bilden av oss själva som blev skev, säger Kenny Genborg.

Förutom att tydliggöra stadens styrkor och svagheter syftar rapporten även till att ge en bild av det västsvenska näringslivet. Perspektiven kommer både att vara Göteborgarnas egna och hur omvärlden ser på staden.

- Nu fixar vi spegeln, tar reda på hur vi verkligen ser ut - både i våra egna och i andras ögon, säger Kenny Genborg.

Rapporten presenteras i mars
Arbetet är redan igång och beräknas vara helt klar under mars nästa år. Delar av resultatet kommer att presenteras löpande under tiden. Under våren planeras också den traditionella Handelskammardagen ägnas helt åt frågan om stadens framtid.