Glädjeyra för västsvensk spelexport

Glädjeyra för västsvensk spelexport

Den växande spelutvecklingsbranschen är betydelsefull för västsvensk export.
  - Västsverige är en extremt handelsberoende region och nära 60 % av regionens bruttoregionprodukt (BRP) kommer från export. I de så kallade kreativa näringarna, där spelbranschen ingår, är exportpotentialen stor, säger Ingrid Pousard, projektledare inom näringspolitik på Västsvenska Handelskammaren.

Av 170 spelföretag i Sverige finns ett 40-tal i Västsverige. Företagen bidrar starkt till tillväxten och Göteborg och Skövde innehar tillsammans en tredjeplats bland spelstäderna efter Stockholm och Malmö. En bidragande faktor är Högskolan i Skövde med landets största spelutvecklarutbildning. Och för att stärka utvecklingen ytterligare leder Handelskammaren ett nätverk för att samla och synliggöra Göteborgs spelindustri, Gamepoint GBG, ett projekt som delvis är finansierat av Västra Götalandsregionen.

Stora aktörer
Ghost och Bergsala är några kända spelföretag i Göteborg. Bergsala är nu en av landets viktigaste aktörer, särskilt sedan de förvärvat delar i Image& Form och i dagarna också i Zoink. Spelföretagens frammarsch har även annan positiv inverkan på regionen.
Det påverkar inte bara branschen i sig utan även traditionell industri. Spelbranschen lockar ofta ingenjörer från tillverkningsindustrin samtidigt som spelbolagens utveckling och innovation kan bidra till positiv tillväxt i traditionella bolag.
 - Att samla branschen tror vi kan medföra ökad synergieffekt när det kommer till att stärka konkurrensen internationellt, säger Ulrika Ahl, projektledare för Gamepoint GBG.

Kortfakta spelbranschen
Antal företag: 170 (145)
Branschen omsättning 2013:
6,55 miljarder SEK (3,7 miljarder)
Antal anställda: 2534 (1967)
Antal kvinnor: 405 (293)
Nyanställningar: nyanställda kvinnor ökar med 38 procent, samma siffra för män är 27 procent.

2012 års siffor inom parentes.

Läs hela Spelutvecklarindex på Dataspelsbranschen.se

Källa | Spelutvecklarindex, statistiken baseras på årsredovisningar från 2013.