Fridolin tar del av matteprojekt i Göteborg

Fridolin tar del av matteprojekt i Göteborg

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin sätter sig på skolbänken.
Under en förmiddag deltar han i matematiklektionerna på Skälltorpsskolan.
Fridolin är i Göteborg för att studera Handelskammarens projekt Mathivation där elever lär av elever.

Det var i Almedalen i somras som Gustav Fridolin först stiftade bekantskap med Mathivation. Fridolin deltog i panelen i det seminarium som Handelskammaren arrangerade på temat matematik.

Nu kommer Miljöpartiets språkrör till Göteborg för att se hur Mathivation fungerar i praktiken. Under en förmiddag deltar han i undervisningen på Skälltorpsskolan, en av tre högstadieskolor i Göteborg som har valt att satsa på Mathivation under de kommande tre åren.

- I de samtal vi har haft med Fridolin har han uttryckt ett tydligt intresse för mentorskap som undervisningsmetod. Han har studerat den norska skolans modell för den typen av inlärning, säger Stina Olén, projektledare inom skola-näringslivsfrågor på Handelskammaren.

Efter förmiddagen på Skälltorpsskolan möter Gustav Fridolin en handfull västsvenska företag för att diskutera industrins kompetensbehov i framtiden.

Välkomna!

Vad: Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin är i Västsverige för att ta del av Handelskammarens projekt Mathivation på Skälltorpsskolan.

När: Fredag 6 december kl 10.15-11.00.

Var: Skälltorpsskolan, Backadalsgången 1, Hisings Backa

Osa: Senast torsdag 5 december 2013 till Anna Werner.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.