Gap mellan företag och högskola i Skaraborg

Gap mellan företag och högskola i Skaraborg

Det finns en klyfta mellan högskola och näringsliv i Skaraborg. Det står klart när Västsvenska Handelskammaren undersöker samverkan mellan parterna. Avståndet gör att Skaraborg förlorar utvecklingskraft. Det har Västsverige inte råd med anser Handelskammaren som nu föreslår tre åtgärder som kan minska gapet.

Resultaten från Handelskammarens undersökning visar att företagen i Skaraborg upplever att högskolan är viktig för Skaraborg generellt, men inte för det egna företaget. Hela 93 procent av de svarande i enkätundersökningen tycker att högskolan är viktig för Skaraborg. På frågan om högskolans betydelse för det enskilda företaget är motsvarande siffra 63 procent.

Få företag har provat samarbete med högskolan
Mindre än hälften, 40 procent, av de tillfrågade företagen svarar att de har samverkat med högskolan under de senaste fem åren. Detta trots att undersökningen är gjord bland företag med högskoleutbildad personal.  De samarbeten som är vanligast är exjobb/uppsatser, arbetsmarknadsdagar och studiebesök. Något mindre förekommande är mentorskap, gästföreläsning, praktik och case studies.

Undersökningen visar också att många av de Skaraborgsföretag som har högskoleutbildad personal upplever att Högskolan i Skövde inte räcker till, utan väljer att rekrytera även från andra lärosäten.

- Vi har inte råd med det här gapet mellan företagen i Skaraborg och högskolan i Skövde. Båda parter behöver hitta nya sätt att agera för att nå varandra. Jag föreslår att vi startar det arbetet nu, med tre konkreta åtgärder, säger Bjarne Pettersson, regionchef för Västsvenska Handelskammaren i Skaraborg.

Handelskammarens förslag till åtgärder:
Åtgärd ett: Målsätt samverkan. Om två år bör 60 procent av företagen ha samverkat med Högskolan i Skövde.

Åtgärd två: Starta ett studentkonsultbolag vid Högskolan i Skövde. Genom studentdrivet engagemang får studenter praktiska erfarenheter samtidigt som företag får insikt i hur högskolekompetens kan bidra i det egna företaget.

Åtgärd tre: Öppna upp fler programråd för näringslivsrepresentanter. En tydligare påverkan på utbildningarna väcker företagens intresse och stärker utbildningarnas relevans.

Så gjordes undersökningen
Enkäten distribuerades till kontaktpersoner på samtliga av Västsvenska Handelskammarens medlemsföretag i Skaraborg under maj-juni 2013. Kontaktpersoner är vanligen vd, platschef, regionchef eller ägare. Undersökningen skickades till 274 företag och besvarades av 171 av dessa, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 62%.