Gott hopp om framtiden hos företagen i Boråsregionen

Gott hopp om framtiden hos företagen i Boråsregionen

Konjunkturen ligger fortsatt kvar på höga nivåer i Västsvenska Handelskammarens senaste konjunkturmätning. I Borås visar företagen stor optimism inför framtiden.

Antalet varsel och konkurser minskar nu rejält jämfört med föregående månad.
  – De flesta indikatorer pekar uppåt och det minskade antalet konkurser och varsel visar på att näringslivet går för högtryck säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

Handelskammarens företagarpanel i Borås är fortsatt optimistisk om framtiden.
  – Vi ser en stark konjunktur och optimism hos företagen. Utmaningen framöver ligger i att kunna hålla uppe konjunkturen trots en allt större kompetensbrist samtidigt som investeringarna är rekordhöga säger Ove Lillestöl regionchef i Borås, som särskilt välkomnar regeringens besked i förra veckan som kan innebära en lösning på situationen i Göteborgs hamn.

– Att Göteborgs hamn fungerar är avgörande för företagen i Boråsregionen. Det besked regeringen nu aviserat om en politisk lösning på situationen är därför ett mycket välkommet besked, som kommer säkra förutsättningarna för en god utveckling för många av våra företag i Boråsregionen avslutar Ove Lillestöl.

Den västsvenska konjunkturindikatorn utgörs av regional data sammanvägd i en månatlig mätserie där nya jobb, varsel, export, konsumtion och konkurser inkluderas. Den västsvenska konjunkturprognosen genomförs utifrån en svarspanel med 300 västsvenska företag från både industri- och tjänstesektorn, vilka varje månad får frågan om sin uppfattning om konjunkturens utveckling på 3 och 12 månaders sikt.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2800 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Tillsammans gör vi Västsverige starkare.

Ove Lillestöl

Regionchef Boråsregionen 033-20 62 43