Hamn-, fastighets- och mediechefer in i handelskammarens styrelse

Kontaktperson:
Johan Trouvé, vd, 0705-534514

I samband med Industri- och Handelskammardagen på tisdag den 28 april kommer ny styrelse att väljas för Västsvenska Industri- och Handelskammaren. De tre personer som valberedningen föreslår som nya ledamöter i styrelsen är Tomas Brunegård, Håkan Hellström och Magnus Kårestedt.

Tomas Brunegård är koncernchef för Stampen som bland annat äger Göteborgs-Posten, Bohusläningen, Strömstads-Tidning, TTELA, Hallands Nyheter och Hallandsposten.

Håkan Hellström är vd för det börsnoterade fastighetsbolaget Castellum vars fastighetsbeståndet är koncentrerat till Sveriges tillväxtområden och till största delen utgörs av kommersiella lokaler.

Magnus Kårestedt är vd för Göteborgs hamn som är Sveriges största, och som hanterar en god andel av den svenska containertrafiken - två tredjedelar av alla containrar som lämnar Sverige sjövägen går via Göteborgs hamn.

Finn Johnsson är föreslagen att omväljas som ordförande. Finn Johnsson är ordförande bl a för AB Volvo och KappAhl Holding AB. Valberedningen föreslår också omval för de tre vice ordförandena Gunnar Ryman, vd för Haléns i Borås, Stefan Mattsson, ordförande för Mattssonföretagen i Uddevalla och Henry Jarlsson, vd för Kinnarps i Kinnarp.

Jan Åke Jonsson, Bert-Inge Hogsved och Christian W Jansson har avböjt omval.