Västsvensk Konjunkturindikator - Boråsregionen

Inga Trumpna miner hos Sjuhärads företagare

Stigande varseltal får Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator att vända nedåt, men de västsvenska företagen ger en fortsatt positiv konjunkturprognos.

- Arbetsmarknaden för tjänstemän har inte har inte varit så här stark sedan före finanskrisen, byggsektorn skriker efter folk och bilförsäljningen går fortsatt bra. Det visar att vi fortfarande är inne i en högkonjunktur, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

- De flesta konjunkturindikatorerna pekar fortsatt uppåt men ett förhållandevis stort antal varsel drar ner den västsvenska konjunkturen från den rekordnivå vi såg i början av hösten, fortsätter Johan Trouvé.

I sin första prognos efter USA-valet ger Handelskammarens företagspanel i Sjuhärad en något mer positiv bedömning av konjunkturutvecklingen än i mätningen närmast före valet. Någon Trumpeffekt märks därmed inte av.

- Sverige är världens 6:e mest globaliserade land vilket innebär att vi är väldigt beroende av frihandel. Även om vår medlemspanel inte ger uttryck för någon direkt oro så kan vi konstatera att Sverige och inte minst Västsverige skulle drabbas hårt om Trumps protektionistiska linje från presidentvalskampanjen vann gehör, säger Ove Lillestöl, regionchef Sjuhärad.

- Även de återkommande störningarna i Göteborgs hamn riskerar att påverka handeln med omvärlden. Företagen tvingas se sig om efter alternativa transportvägar vilket innebär fördyringar och därmed sämre konkurrenskraft, vilket ytterst hotar jobben, avslutar Ove Lillestöl.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2800 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.