Journalisten bakom Free till handelskammardagen

Kontaktperson:
Robert Odenjung, informationschef, 0709639633

Chris Anderson är redaktör för tidningen Wired och en av de mest framträdande personerna i den nya ekonomin. Förra året skrev han boken Free som handlar om hur man skapar lönsamhet genom att ge bort saker. I maj är han en av huvudtalarna på Industri- och Handelskammardagen.

- Det finns en stor skillnad mellan den traditionella ekonomin och den nya. Den minsta beståndsdelen i den traditionella ekonomin är atomen, medan den nya ekonomin bygger på pixlar och bytes. Förr fanns det inga gratisluncher, idag hälsar vi välkommen till bords, säger Robert Odenjung som är informationschef på Västsvenska Industri- och Handelskammaren.

Anderson säger att allt fler produkter levereras över internet och att detta leder till att kostnaden för att leverera ytterligare en produkt går mot noll kronor. Lönsamhet måste man söka i tilläggstjänster.

- Exemplet med hans egen bok är talande. Enligt wikipedia har närmare 300 000 personer laddat ner Free från Andersons hemsida, helt gratis. Samtidigt säljer han den fysiska boken i boklådor och näthandlare, och trots att innehållet finns tillgängligt helt gratis har den fysiska boken länge legat på försäljningslistorna, konstaterar Robert Odenjung.

Vid årets Industri- och Handelskammardag den 3 maj i Göteborg samlas 1500 västsvenska beslutsfattare från näringslivet. Målet är att skapa inspiration för att skapa nya affärer.

- Västsverige är väldigt beroende av den exportorienterade tillverkningsindustrin. Om vi får fler västsvenska företag att reflektera över hur de ska förhålla sig till den nya ekonomin är det ett steg mot ett mer konkurrenskraftigt Västsverige, avslutar Robert Odenjung.

Västsvenska Industri- och Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation som verkar för Affärer och tillväxt. Med 2600 medlemsföretag är handelskammaren såväl en plattform för alla som vill göra affärer som en tung röst i den näringspolitiska diskussionen. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar, samt juridiska tjänster.