​Månaden näringslivet övade på att hålla andan

​Månaden näringslivet övade på att hålla andan

Maj var en minst sagt händelserik politisk månad med bland annat val till Europaparlamentet och en eskalerande handelskonflikt mellan USA och Kina. Näringslivets inställning till konjunkturen har däremot, trots oroligheter, inte ändrats till att bli mer pessimistisk

- Handelskammarens bedömning är att den nedåtgående konjunkturtrenden stannat av då företagspanelen är fortsatt neutral till konjunkturutvecklingen i Västsverige på kort och lång sikt, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren.

Det är få månader som varit lika händelserika som maj 2019. En eskalerande handelskonflikt mellan USA och Kina, en polariserad klimatdebatt, Europaval och försvagad kronkurs är bara några saker som företagen haft ögonen på

- Att samtalen mellan USA och Kina inte går vidare är negativt både för global tillväxt och investeringsmiljö, säger Johan Trouvé.

- Vi ser även att flera av våra medlemsföretag, särskilt de importberoende, tagit skada av den svagare kronkursen. En del bolag vittnar om att de helt saknar utrymme att höja priserna på sina produkter och därför har det riktigt pressat just nu, säger Bjarne Pettersson, regionchef Skaraborg och Fyrbodal.

En grön våg över Europa med klimathotet i fokus

Trots att svenska Miljöpartiet tappade hälften av sina mandat så blev EU-valet en framgång för gröna partier inom unionen. De två stora europeiska partigrupperna EPP, där M och KD ingår, samt S&D, socialdemokraternas partigrupp, backade däremot starkt

- Klimatfrågan var en av européernas viktigaste frågor när de gick till valurnorna. Det är också där som vi ser en ökad polarisering i samhällsdebatten med allt från strejkande skolungdomar till Bensinuppror och Gula västar, säger Johan Trouvé och fortsätter

- Klimatet är verkligen vår tids ödesfråga och jag är stolt över alla de västsvenska bolag som tydligt går i bräschen med sitt hållbarhetsarbete, säger Johan Trouvé.

En splittrad bild av den västsvenska konjunkturen

Handelskammarens egna konjunkturindikatorer bjuder på en delad bild av konjunkturen med både ris och ros:

- Exportvolymerna från Göteborgs hamn når sin högsta nivå sedan oktober 2016 och nybilsregistreringen gjorde ett skutt uppåt i april jämfört med föregående månad, säger Johan Trouvé.

Indikatorer som visar på en mer negativ utveckling är antal varsel och konkurser i regionen, där båda ökar. Det oklara läget visar sig hos Handelskammarens företagspanel där man, trots en händelserik månad, inte kan se några stora förändringar jämfört med april:

- Företagspanelen visar att näringslivet är fortsatt neutrala till konjunkturutvecklingen på kort- och lång sikt, säger Bjarne Pettersson.

VGR konjunkturbarometer för våren 2019

Västra Götalandsregionen presenterade i onsdags sin konjunkturbarometer där de konstaterade att regionen fortfarande har en konjunktur som är bättre än normalt men att temperaturen har fallit sedan i hösten 2018. Rapporten bekräftar Handelskammarens bedömning av konjunkturen

- Trots avmattning befinner vi oss fortfarande i ett starkt läge avslutar Bjarne Pettersson.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16