Från vänster: Ansvarig lokalt företagsklimat Handelskammaren Åsa Tegelberg, Kommunstyrelseordförande Borås stad Ulf Olsson(s), Kommunstyrelsens vice ordförande Borås stad Annette Carlson (m) och Handelskammarens regionchef Ove Lillestöl.

Nu hjälper Västsvenska Handelskammaren Borås att bli bättre

Borås stad inleder i dag ett samarbete med Handelskammaren för att förbättra företagsklimatet.
Satsningen ”Lokalt företagsklimat – fokus Borås” är ett komplement till ett arbete som redan pågår. Men nu vill staden bli bäst i landet bland kommuner i samma storlek, säger Åsa Tegelberg ansvarig för företagsklimat på Handelskammaren.

I Svenskt näringslivs ranking (2017) hamnade Borås på plats 94 av 290 i företagsklimat. Trots en hygglig placering bland Sveriges 100 bästa kommuner finns det fortfarande områden som behöver förbättras.
  Företagen uppfattar inte att kommunens service ligger på en hög nivå. Här kan vi bland annat bidra till att förbättra samarbetet och jobba med tjänstepersonernas attityder, säger Åsa Tegelberg och fortsätter:

I dagsläget ser bland annat näringslivet en konkurrens från Borås stad inom vissa tjänster. Men kommunen gör också många rätt. Höga mål och medvetenhet leder till framgång, det har vi sett i flera kommuner där man arbetat aktivt med att förbättra företagsklimatet, Lysekil är ett sådant exempel.

Fler företagsetableringar
För arbetet har Handelskammaren en arbetsmodell, i den ingår både attitydundersökning och företagsintervjuer. Syftet med modellen är att öka kunskapen och förståelsen mellan kommuner och näringsliv.
 –
Det ligger i vårt intresse att stötta västsvenska kommuner att förbättra dialogen med och servicen till företagarna. Att en kommun är attraktiv bidrar ofta till att fler företag vill etablera sig. Det blir en positiv spiral, säger Handelskammarens regionchef Ove Lillestöl.

Hur ska det gå till?
  Det här är inte rocket science, precis som i andra kommuner handlar det mest om attityd. Hur viktigt tycker egentligen kommunala tjänstepersoner att ett bra företagsklimat är? På vilket sätt bidrar de till att förbättra det och så vidare, säger Ove Lillestöl.

Han menar att diskussionen ofta hamnar i att det är “en fråga för näringslivsavdelningen”
 –
Men det är precis vad det inte är, det är i kontakten med förvaltningarna, kring allt från bygg och miljö till brandskydd, som attityderna skapas. Att varje enskild medarbetare känner att de kan påverka brukar leda till ett uppvaknande.

Samsyn med Borås stad
Resultatet av undersökningen sammanställs i en slutrapport i augusti.

– Vi har jobbat med de här frågorna i flera år, vi har skapat bättre rutiner, kapat handläggningstider och satsat på fler företagsbesök. Det ska vi fortsätta med. Men vi ser också ett värde i att samarbeta kring den här modellen, då Handelskammaren är en klok och framsynt partner med stor lokalkännedom och hög trovärdighet i de här frågorna, säger Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S) och fortsätter:

– Vi har en gemensam syn på regionens framtid, oavsett om det handlar om vikten av god samverkan mellan kommun och näringsliv eller behovet av en höghastighetsjärnväg för att skapa en större och smartare arbetsmarknadsregion, säger Ulf Olsson.

För ytterligare information:

Ove Lillestöl, regionchef Västsvenska Handelskammaren i Borås: 0702 04 60 09

Åsa Tegelberg, ansvarig lokalt företagsklimat, Västsvenska Handelskammaren: 0703 71 00 04

Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson: 0705 23 30 22

Näringslivschef Anders Glemfelt, Borås Stad: 0705 26 31 37

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Ove Lillestöl

Regionchef Boråsregionen 033-20 62 43