Stark konjunktur i Västsverige

Stark konjunktur i Västsverige

Den västsvenska konjunkturen är fortsatt stark och kommer enligt Handelskammarens företagspanel att stärkas ytterligare. Det visar Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator.

- Vi har mätt den västsvenska konjunkturen på samma sätt i 18 år och endast fyra gånger tidigare har vi sett en lika stark inledning på ett år. Det ser bra ut på nästan alla fronter men det som sticker ut är den låga arbetslösheten och den höga konsumtionen. Västsverige befinner sig i stark konjunktur, konstaterar Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

- Att Volvos Cars omsättning första kvartalet i år var 30 procent högre än rekordåret 2015 indikerar att det går bra för företagen i Västsverige just nu. Många andra företag är beroende av hur det går för regionens storföretag, säger Johan Trouvé.

Handelskammarens företagspanel förutspår i sin prognos en ytterligare förstärkning av konjunkturen. Mest optimistiska är företagen i Göteborgsregionen.

- Göteborg är Västsveriges motor. Att det går bra för Göteborgsföretagen får positiva ekonomiska effekter för hela regionen men det är också viktigt för bilden av Västsverige som i mångt och mycket påverkas av hur det går för staden Göteborg och dess näringsliv, avslutar Johan Trouvé.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra över 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.