Svagare västsvensk konjunktur

Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Gunilla Hell Bellman, projektledare, 0702-20 34 16
Anna Werner, presschef, 0706-86 56 96

P R E S S M E D D E L A N D E:

I Västsvenska Handelskammarens konjunkturpanel i oktober är de västsvenska företagen något mer negativa i sin konjunkturprognos än tidigare. Företagen fortsätter att se ljusare på framtiden på ett års sikt jämfört med tremånadsprognosen, som denna månad sjunkit ytterligare sen vändningen nedåt började i april 2012.

Konjunkturindikatorns statistikserie ger en bild av ett Västsverige som ännu i september ligger nära en neutral konjunktur. Däremot är trenden för september klart nedåtgående.

-          Västsverige uppvisar en svagare konjunktur nu, efter att under ett par månaders tid ha haft bättre mätvärden än Sverige i övrigt, säger Johan Trouvé, vd för Handelskammaren.  Vi ser den nedåtgående trenden som ett resultat av både en sjunkande export, lägre konsumtion och påtagligt ökade varseltal under september månad, fortsätter Trouvé.

Positivt nog har september månads arbetsutbud i Västsverige ökat jämfört med sommar­månaderna, vilket visar att det inte är alla branscher som drabbas samtidigt av en svagare konjunktur. Samtidigt är arbetsutbudet, i en säsongsjämförelse, lägre än för ett år sen.

-          Det är fler företag i konjunkturpanelen som är försiktiga och t o m negativa i sin bedömning om framtiden än förut, men det finns samtidigt undantag, där man är fortsatt starkt positiva på både kort och lång sikt, säger Johan Trouvé.

Konkurserna i  Västsverige ligger på en jämn nivå, men är fler än för ett år sen. Exporten som i våras hade mycket höga värden faller för fjärde månaden i rad, och närmar sig en neutral nivå. Den västsvenska konjunkturen har planat ut långsamt eftersom efterfrågan och konsumtion varit fortsatt stark under en tid, men nu ökar risken att signalerna om långvarig konjunktursvacka påverkar både industriella investeringar och privatkonsumtionen.  Det innebär att vi på sikt får se ett mer kraftig fall i efterfrågan på allt ifrån insatsvaror till kapitalvaror och tjänster, vilket i sin tur kräver ännu mer besparingar i företagen.

-          Osäkerheten om utvecklingen i omvärlden är stor. Exportföretagen är pressade och vi ser inget snabbt slut på den osäkerhet som kommer sig av den instabila ekonomiska situationen i Eurområdet och vad presidentvalet i USA får för påverkan på den svenska ekonomin.  En fortsatt osäker situation för näringslivet är nog det vi måste räkna med framöver, säger Johan Trouvé.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2600 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Vi gör Västsverige starkare.