Ta bort spårvagnshållplatser och satsa på nya bussystem

Ta bort spårvagnshållplatser och satsa på nya bussystem

Effektiva och lyxiga BRT-bussystem, spårvagnar som kör på pelare eller helt enkelt färre hållplatser. Kan det vara lösningar för framtidens kollektivtrafik i Göteborg?
- Kollektivtrafiken måste förbättras, det är viktigt att Göteborg har modet att söka nya lösningar och låter sig inspireras av andra städer runt om i världen, säger Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé.

I dag tar du dig snabbare genom centrala Göteborg på en cykel än med en spårvagn, medelhastigheten för en spårvagn i centrum är endast 17,6 kilometer i timmen. Dessutom är spårvagnstopp, förseningar och bullriga italienska vagnar mer eller mindre vardagsmat.
- Många av spårvagnarna som rullar i dag är från 1960-talet, det är jämförbart med att Volvo fortfarande skulle försöka locka kunder med Volvo Amazon. Visst är det bra att man utnyttjar fungerande resurser men det är inte hållbart i förhållande till att vi är en modern storstad, säger Johan Trouvé

Hur kan då Göteborgarna få snabbare, mer tillförlitliga och bättre reseupplevelser baserat på lösningar som redan finns i dag? Metz, Kölns, Düsseldorfs och Strasbourgs kollektivtrafik kan kanske ge oss svaren.

Lär av andra städer - nya lösningar behöver inte alltid betyda spårvagn
- Vi måste våga göra satsningar på effektiva bussystem, så kallade BRT-system. Vi kan utnyttja våra stora leder istället för att investera i dyra spårvägar. De moderna bussystemen likt de i Metz går snabbare, är effektivare och mer komfortabla än de vi har i Göteborg. Dessutom sväljer de många fler resenärer, vilket är viktigt även ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Handelskammarens projektledare för infrastruktur Jens Larsson.

I dag tvingas spårvagnarna minska hastigheten kraftigt när de kör innanför Vallgraven. På längre sikt måste kollektivtrafiken genom centrum uppdateras till en snabbare passage, menar han.
- Närmast tillhands är en allélänk, antingen nedgrävd eller upphöjd som gör att spårvagnslinjer kan passera igenom centrum utan att passera Brunnsparken eller inom Vallgraven och då tvingas minska hastigheten. Då kan vi också koppla ihop Göteborgs knutpunkter lättare. Så har man till exempel löst det i Köln och Düsseldorf.

På kort sikt finns även andra tänkbara modeller för att få bukt med trafiksituationen.
- På mer än trettio ställen i Göteborg är det mindre än fyrahundra meter mellan spårvagnshållplatserna, så genom att ta bort hållplatser kan vi få mer tidseffektiva resor.

Västsvenska Handelskammaren har rest ut i Europa för att studera olika kollektivtrafiklösningar, modeller som mycket väl kan användas även i Göteborg. Läs mer i studien Fransk elegans och tysk effektivitet.- Kollektivtrafik i miljonstaden Göteborg

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Vi gör Västsverige starkare.