Trafikverkens förslag på svenska järnvägsbyggen är otillräckligt

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-534514
Stefan Gustavsson, ansvarig infrastruktur, 0734-282134

Västsvenska Industri- och Handelskammaren har tagit del av ett arbetsmaterial från projektgruppen inom Vägverket och Banverket som behandlar planeringen av de kommande tolv årens investeringar i infrastruktur. Det västsvenska näringslivet är oroat.

- Som vi konstaterat sedan länge är de resurser som satsas på nyinvesteringar i svensk infrastruktur alldeles för begränsade. Vi har också tidigare konstaterat att Västsverige under en lång period inte har prioriterats när det gäller satsningar på infrastruktur eftersom Västsverige fått en relativt låg andel av investeringsmedlen, inte minst när det gäller järnväg. Verkens arbetsmaterial visar uteblivna satsningar som kommer att påverka hela landet, säger Johan Trouvé, handelskammarens vd.

I arbetsmaterialet saknas många viktiga och efterfrågade delar av det västsvenska infrastrukturnätet. På järnvägssidan saknas en ny järnväg mellan Göteborg och Borås, via Landvetter flygplats, liksom också medel för att kunna påbörja byggandet av Västlänken. Investeringarna saknas till och med i alternativet där extra resurser skjuts till i förhållande till grundförslaget.

Hamnbanan med en kompletterande bro vid Marieholm saknas i grundförslaget trots att sårbarheten är påtaglig och att en störning kan leda till allvarliga konsekvenser för den svenska industrin. Detta har handelskammaren påpekat vid ett flertal tillfällen, nu senast när Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand besökte Göteborg i tisdags.

- Att hamnbanan inte prioriteras högre är beklagligt. Hela landet påverkas om kommunikationerna via Göteborg och hamnen inte fungerar, avslutar Johan Trouvé.