Västsvensk identitet - så ser näringslivet Varberg 2030

Västsvensk identitet - så ser näringslivet Varberg 2030

Varberg 2 juni 2015

Nu släpper Handelskammaren rapporten Västsvensk identitet där naven Varberg, Borås, Skövde, Uddevalla och Trollhättan kartlagts. Under ett par års tid har näringslivet på respektive ort, under Handelskammarens ledning, samlats i tankesmedjor för att identifiera sin stads profil samt kommande utmaningar och möjligheter.

Resultatet är en vision för staden 2030, tankesmedjorna presenterar nu sina idéer för politiker i berörda kommuner. Mycket skiljer städerna åt, men gemensamt för nästan alla nav är att de anser sig ha ett bra geografiskt läge, ser sin stadskärna som outvecklad och har en lägre andel högutbildade än riksgenomsnittet.

Det är representanter ur olika branscher i Varberg näringsliv som arbetat fram en plan för hur de vill se staden och rollen i Västsverige om 15 år. Visionerna baseras på aktuell fakta och statistik om allt från bostadssituation, utbildningsnivå till branschberoenden för varje ort. Här är några av de områden tankesmedjan berört:

Utmaningar - Avsaknad av en spännande stadskärna och en svag hemmamarknad
Allt pekar på att Varberg är det nav som växer snabbast rent befolkningsmässigt, enligt en kalkyl från Statistiska centralbyrån (SCB) borde det mot bakgrund av befolkningstillväxten byggts ytterligare 520 bostäder i Varberg mellan 2006-2012 .

Varberg har goda vägförbindelser såväl norr som söderut, men bristfälliga kommunikationer inåt landet. Vägar som riksväg 41 och 153 behöver rustas upp eftersom de är viktiga transportleder. Det är brist på mark för nyetablering och hemmamarknaden upplevs som svag. Stadskärnan lämnar mycket att önska.

Möjligheter – Varberg den friska staden och livsstilsstaden
En förtätad stadskärna bidrar starkt till god miljö, ett ökat kultur- och restaurangliv samt en ökad trygghet.

Varberg är kommunen där hälsa, skola och säkerhet är i fokus. Det finns en stor potential i att utöka samarbetet mellan stadens spaanläggningar och sjukhuset.

Masterutbildningar inom energi och hälsa efterfrågas.

Varberg är den friska kommunen. Genom att satsa på skolan och dess lärare både vad det gäller hälsa och vidareutveckling får Varberg välmående och trygga elever, vilket i sin tur leder till välmående föräldrar och Sveriges friskaste arbetskraft.

Vilka styrkor och svagheter har andra västsvenska städer?
Läs mer om näringslivets syn på Varberg 2030 i rapporten Västsvensk identitet. I rapporten får du utöver aktuell statistik ta del av de olika städernas profil, självbild samt kommande utmaningar och möjligheter. Vad skiljer de olika naven Varberg, Skövde, Trollhättan, Uddevalla och Borås och vad har de gemensamt?

Hur: Handelskammarens vice vd Joacim Carlson som lett arbetet i tankesmedjan, finns under dagen tillgänglig för att besöka er redaktion och kan svara på frågor kring arbetet, politikerdialog och rapporten.