Västsvenska konjunkturen stärks

Västsvenska konjunkturen stärks

De västsvenska företagen fortsätter att vara positiva i sin bedömning av framtidsutsikterna på både på kort och lite längre sikt. Samtidigt stärks den västsvenska konjunkturen i juni och landar på ett svagt plus, enligt Handelskammarens mätning.

Den västsvenska konjunkturen stärks åter denna månad enligt Handelskammarens indikator. Det är framförallt arbetsmarknaden som stärks, inte minst genom att antalet varsel i regionen minskat. En ökad export bidrar också till den positiva utvecklingen denna månad.
- Konjunkturens utveckling i Västsverige går åt det positiva hållet efter två kvartal där uppgången låtit vänta på sig, och det är glädjande, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren. En stabil konjunktur är också att föredra framför kraftiga variationer. Samtidigt är det omvärldens utveckling vi måste ha ögonen på, och där sker långsamma förändringar som ännu inte ger så stark draghjälp, men ändå åt rätt håll, menar Trouvé.

Ökat byggande i Sverige bidrar till ljusare konjunktur
Det är fortfarande en stark svensk konsumtion som håller den svenska konjunkturen på god nivå. Bostadsinvesteringarna och byggandet ökar i Sverige och ger en positiv skjuts. Europeiska marknaden stärks stabilt men är uppdelad. USA-marknaden stärks också och det finns positiva tecken på att det är de mindre företagen, som är jobbskapande, som fått ökad fart på affärerna vilket förväntas ge positiv effekt på ekonomin. Tillväxtmarknaderna är olika till sin natur och i sin utveckling, så här är förväntningarna inte entydiga i hur de kommer att påverka Sverige och Västsverige framöver.

Västsvenska företag mest positiva på ett års sikt
De västsvenska företagen är fortsatt positiva i sin konjunkturprognos. Bedömningen ligger på samma nivå som i april. Företagen är fortsatt mer positiva på ett års sikt än på tre månader. Det vill säga, företagen bedömer att vi är i en fas där det ekonomiska läget förbättras.
-Tittar vi djupare bland svaren kan vi se att det i huvudsak är Göteborgs-regionens företag och tjänsteföretagen som höjer sina prognoser denna månad, medan tillverkande företag sänker sina förväntningar något denna månad, säger Johan Trouvé.

Osäkerheten om tempot för återhämtningen i omvärlden är ännu påtaglig.
- Exportföretagen ser ännu ingen stor förändring i efterfrågan från våra närmarknader i Europa. En fortsatt långsam återhämtning för näringslivet är det vi bör räkna med framöver, säger Johan Trouvé.