Västsverige väntar sig ingen snabb nedgång i konjunkturen

I somras blev västsvenska företagare något mindre optimistiska. Nu, lite drygt tre månader senare går det att se hur detta slår igenom i den västsvenska konjunkturen. Handelskammarens konjunkturindikator viker nedåt.

Västsvenska Handelskammaren har sedan 2003 månadsvis följt regionens ekonomiska utveckling genom sin konjunkturindikator.

- Verktyget har illustrerat ekonomiska toppar och dalar, och i de siffror som vi presenterar idag kan vi se hur nedgången slår igenom. Men många av de medlemsföretag jag träffar talar om att det går bra, att de fortfarande har fullt upp. Samtidigt visar oktobers höga varselsiffror att andra företag rustar för kärvare klimat, säger Johan Trouvé som är vd för Handelskammaren.

En annan del av indikatorn baseras på de förväntningar som Handelskammarens konjunkturpanel har på framtiden.

- Panelen tror inte på någon snabb nedgång. De senaste månadernas prognos har varit stabil. Ekonomin under de kommande tre månaderna bedöms vara som idag – vilket också gäller på ett års sikt, säger Johan Trouvé.

Handelskammarens bedömning är att det internationella läget påverkar Västsverige i stor omfattning.

- Om de politiska och finansiella utmaningar som Europa och USA står inför får en bra lösning, ser det ljust ut. Det är så mycket som står på spel att något annat än framgångsrik krishantering är oacceptabelt, avslutar Johan Trouvé.

Statistik och mer information om konjunkturindikatorn finns på http://www.handelskammaren.net/konjunkturindikator.

Västsvenska Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation med 2600 medlemsföretag från Västra Götaland samt kommunerna Kungsbacka och Varberg. Handelskammaren är den samlande plattformen för det västsvenska näringslivet i kontakter med politiker och myndigheter, men är också en mötesplats för alla som vill göra affärer. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, juridiska tjänster samt internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar.

Vi gör Västsverige starkare!