Unga får hjälp på vägen till första jobbet

Ung, utan erfarenhet och kontaktnät? Ingen fara. Men med hjälp av Happyrs samarbetspartner Mentor får unga god hjälp på vägen till sitt första jobb.

Ungdomarna som deltar i Mentors traineeprogram är mellan 15 och 18 år. De får under ett år möjlighet att träffa företag och delta i workshops i bland annat retorik, ledarskap, vardagsekonomi, entreprenörskap och personlig marknadsföring. Programmet avrundas med en djupdykning i hur man skriver ett CV och hur man förbereder sig inför en jobbintervju. Traineeprogrammet finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Carina Juserius är projektledare för MentorTrainee.

– Ungdomarna som deltar i programmet saknar ofta kontaktnät och möjlighet att få meriter och referenser. Det finns ett stort glapp mellan skolan och arbetslivet. Vi minskar det glappet genom att stärka ungdomarna på olika sätt och ge dem en inblick i hur företag jobbar, säger Carina Juserius, projektledare för MentorTrainee.

Carina är utbildad beteendevetare med många års erfarenhet av ledarskap och mental träning, bland annat som elitidrottare och idrottslärare. Under Traineeprogrammet leder hon en workshop i hur man blir mer medveten om sina tankar och sin inre dialog.

Vi jobbar med att stärka ungdomar på olika sätt. Genom MentorTrainee får ungdomarna bättre självförtroende och mer kunskap om olika yrken. De lär sig också hur man agerar i en intervjusituation och på en arbetsplats, säger Carina.

Alice Granström, 15 år, är en av deltagarna i programmet. Hon drömmer om att bli journalist.

– Jag är med i MentorTrainee för att hitta ett bra jobb i framtiden, bli inspirerad och träffa andra med samma intressen, säger hon.

Alice Granström deltar i MentorTrainee för att bli inspirerad och hitta ett bra jobb i framtiden.

Happyr hjälper unga söka jobb
Happyr är en av Mentors samarbetspartners som med hjälp av sina automatiserade analyser matchar kandidaternas kunskaper och personliga egenskaper med rollen de söker och arbetsplatsens kultur. Det innebär att alla får samma chans, oavsett hur man ser ut, hur gammal man är eller var man kommer ifrån.

Happyr hjälper ungdomarna som deltar i MentorTrainee att registrera sin profil och söka ett jobb.

– Det är verkligen fantastiskt att se dessa engagerade ungdomar ta stora kliv mot ett nytt jobb och sina framtida karriärer. Det känns bra att vi på Happyr får vara med på ett litet hörn och jag hoppas att fler får möjlighet att delta i MentorTrainee framöver, säger Olof Ferling, Customer Success Manager på Happyr.

Eftersom ungdomarna fortfarande går i skolan handlar det framförallt om extrajobb.

– Många av ungdomarna har fått extrajobb genom MentorTrainee, till exempel på olika mässor, lopp och festivaler. Vi vill skapa förutsättningar för företag att rekrytera ungdomar med olika bakgrunder och ge unga en direkt koppling till arbetslivet. Det ger dem en möjlighet att fylla på sin meritlista innan de skriver sitt första CV och personliga brev, säger hon.

Johanna Larsson, 16 år, har snart deltagit i Traineeprogrammet i ett år. Hon vill starta eget efter gymnasiet.

– Jag har bland annat fått extrajobb på Skansen. MentorTrainee har gett mig erfarenheter och kunskaper som är bra att ha med i mitt CV, säger hon.

När ungdomarna avslutat MentorTraineeprogrammet har de både med sig erfarenheter och ett kontaktnät i bagaget. Dessutom kan de använda Carina som referens när de söker jobb.

Om Mentor
Mentor Sverige är en ideell organisation som arbetar med mentorskap för ungdomar i åldern 13–17 år. De ger stöd åt unga och bidrar till en ökad självkänsla genom att ge dem en extra vuxen att prata med. Det ökar ungdomarnas möjligheter att se ljust på framtiden, fatta positiva beslut och avstå från destruktiva livsstilar med våld och droger. Projektet MentorTrainee har pågått i tre år.

Mentor
MentorTrainee