Eskilstunautmaningen – kompetens för framtiden

Idag lanseras Eskilstunautmaningen, ett samarbete mellan Affärsplan Eskilstuna och den kommunala gymnasieskolan, som skapar nya kontakter, möten och vägar in i det lokala näringslivet för kommunens ungdomar.

Utmaningen går ut på att lokala arbetsgivare får möjlighet att via mentorskap, föreläsningar, studiebesök, praktikplatser och feriejobb skapa nya kontakter med gymnasieungdomar. Samtidigt får ungdomarna en chans att upptäcka arbetsgivarna som finns på orten, skapa en relation till dem och oavsett bakgrund eller utbildning hitta motivationen för att förverkliga sin potential och drömmar.

Under våren 2017 kommer Rekarnegymnasiet vara först ut som pilotskola och under hösten kommer de övriga kommunala gymnasieskolorna med i utmaningen.

Eskilstunautmaningen är ett viktigt initiativ – ungdomsarbetslösheten i Eskilstuna är en av landets högsta, ca 18%, samtidigt som arbetsgivarna i kommunen kämpar med att hitta rätt kompetens. Det finns mycket att vinna på att förbättra matchningen och hitta nya vägar in i arbetslivet för kommunens ungdomar.

Vi på Happyr är otroligt stolta att vara en del av Eskilstunautmaningen. Som projektledare, kunskapspartner och teknikleverantör så är vi taggade och förväntansfulla på att vara med och skapa en positiv utveckling för Eskilstunas företag och ungdomar – men också på att hitta en modell som kan förändra jobbmatchningen för hela Sverige.

Gå in på http://eskilstunautmaningen.nu och anta utmaningen du med!

Vill du höra mer om Eskilstunautmaningen? Det kan du göra om du träffar oss på vår kommunturné under våren 2017. Vi börjar i Karlstad den 27 april och avslutar i Jönköping den 23 maj. Däremellan besöker vi Skövde, Norrköping och Gävle. Läs mer på http://www.tuffledarskapstraning.se/seminarium/tuff-kommunturne/

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

Lennart Engelhardt