AKG öppnar dörren för andra upplagan av Scholarship of Sound

Stockholm – Idag öppnar AKG, tillverkare av professionella ljudprodukter, antagningen till den andra upplagan av AKG Scholarship of Sound. Tio talangfulla unga musikproducenter och studenter från hela Europa får den unika möjligheten att spendera sju dagar i Berlin, för att lära sig om musik och ljud med ledande branschexperter som lärare.

Efter förra årets succé är årets upplaga av Scholarship of Sound den perfekta chansen för deltagarna att bygga sin musikkarriär. Mellan 30 juli och 6 augusti kommer de tio deltagarna att få lära sig hur de bäst kan skapa och bibehålla en karriär inom ljud och musik. Utbildningen sker genom en serie workshops där några av branschens ledande experter och artister inom elektronisk musik agerar mentorer. Programmet består av kreativa sessioner för att öka deltagarnas förståelse för musikproduktion. Detta kopplas sedan samman med handledning i branschkännedom för att lära sig vad som krävs för att lyckas inom musik.

– Efter Scholarship of Sound har jag jobbat mycket med musik, experimenterat med ljud, fortsatt mina studier inom informationsvetenskap samt att jag fortsatt att DJ:a. Nyligen flyttade jag till Berlin för att fokusera mer på musik, och jag har precis sökt en praktikplats vid Innervisions som jag hoppas att få, säger Matias Bruhn, dansk student och deltagare under Scholarship of Sound 2010.

Scholarship of Sound har skapats av AKG för att stödja de mest begåvade studenterna och musikproducenterna i Europa och hjälpa dem att slå sig in i den mycket konkurrensutsatta musikbranschen, säger Juergen Bopst, General Manager, AKG Global.

Sista datum för att lämna in en ansökan är den 30 april 2011 och sedan bedöms bidragen av en branschpanel. De tio lyckliga vinnarna utses den 16 maj. I år utökar AKG även programmet och öppnar upp för talanger från fler länder, bland andra Spanien, Italien, Turkiet och Ryssland. I priset ingår deltagande mellan 30 juli till 6 augusti på Berlin AKG Studio, flyg, boende och omkostnader.

Håll utkik i början av mars för mer information om årets branschexperter och program för Scholarship of Sound 2011. Expertpanelen för 2010 års upplaga bestod bland annat av Dixon, en världsberömd house-DJ, producent och grundare av skivbolaget Innervisions, Jon Berry, chef för Kompakt Records och Stefan Betke (aka Pole) chef och producent för skivbolaget ~scape.

För mer information och anmälan: www.akg.com/scholarshipofsound

Eller kontakta:

Bite Communications

Harman@bitepr.se

+46 76 319 88 23

• stipendium
  • tävling
  • scholarship of sound 2011
  • scholarship of sound

Om Harman

HARMAN (www.harman.com) tillverkar och marknadsför ett brett sortiment av ljud- och infotainment-produkter för bilindustri, konsumenter och professionella användare – med hjälp av 15 starka varumärken, inklusive AKG, harman kardon, Infinity, JBL, Lexicon och Mark Levinson. Företaget är väl ansett av audiofiler i alla generationer och stödjer aktivt ledande professionella underhållare och arenorna de uppträder på. Över 20 miljoner bilar är idag utrustade med HARMAN:s ljud- och infotainmentsystem. HARMAN har ca 11 000 anställda över hela världen och hade en rapporterad försäljning om $3,4 miljarder för det fiskala året som slutade 30 juni 2010. Företagets aktier handlas på NYSE-börsen i New York under symbolen NYSE: HAR.

© 2010 HARMAN International Industries, Incorporated. All rights reserved. Infinity, harman kardon, JBL, Lexicon and Mark Levinson are trademarks of HARMAN International Industries, Incorporated, registered in the United States and/or other countries. SuperSoft is a trademark of HARMAN International Industries, Incorporated. AKG is a trademark of AKG Acoustics GmbH, registered in the United States and/or other countries. BlackBerry is the property of Research In Motion Limited and/or used in the U.S. and countries around the world. Used under license from Research In Motion Limited. GRAMMY is a registered trademark of the National Academy of Recording Arts & Sciences.