Europas kreativitet flödar på invigningen av AKG Inspired Awards

Harman tillkännager vinnarna i sin kreativitetskampanj, som var utformad för att fira lanseringen av AKG’s nya hörlurar AKG Y-Serie.

AKG Inspired Awards vanns av David Wojcik 25 år som studerar produktdesign.

Tävlingen gick ut på att kreativa människor från hela Europa skulle skicka in sitt bidrag samt den kreativa process som ledde dem fram till slutresultatet. Deltagarnas bidrag granskades och bedömdes sedan av en panel bestående av inflytelserika experter, däribland designern Lauren Davis, svenska musikern Julia Spada, tyska grafiska designern Knut Maierhofer och den franske förläggaren Romain Colin.

Davids vinnande och inspirerande bidrag HEBIX är en prototyp på ett hjälpmedel för människor som har ramlat omkull i hemmet. David har belönats med 5000 euro och kommer även att vara involverad i designen av en specialutgåva av AKG’s Y50 hörlurar.

Ytterligare fyra pristagare tillkännagavs:

• Håkan Lidbo, en stockholmsbaserad musik- och designingenjör, delade med sig av sitt bidrag Big Beat – världens största samarbetsprojekt i form av en enorm trummaskin.
  • Naming the Dead – skapad av Dan Osman, en designer från London. Bidraget inspirerades av de 176 brittiska soldater som miste livet i Irak-konflikten.
  • Carl Thomas, en arkitekt från London, delade med sig av sitt projekt Mipic.co. Projektet gör det möjligt för fotografer att dela med sig av och sälja sina bilder till en global publik och på så sätt tjäna pengar utan kostnad.
  • Old Bern, av Danny Lane, en arkitekt i London, baserades på konceptet: I en framtid utan snö, hur ska skidorter utformas?

Dessa pristagare belönades med 1000 euro var och kommer också att bli inbjudna till att hjälpa till med designen på några av AKG:s framtida hörlurar.

”Davis Wojciks Hebix utmärkte sig med en klar och tydlig designprocess som innehöll: identifiering av ett behov, identifiering av vilka produkter som redan finns, se över begränsningar och olika prototypalternativ. Detta övertygade juryn om att Helix kommer att fortsätta att utvecklas och komma till stor nytta för framtida användare. Juryn är också övertygad om att David har en lysande framtid inom design framför sig”, säger David Kohn, prisbelönt arkitekt och huvuddomare i AKG Inspired Awards.

“AKG har inspirerat kreativa människor genom musiken i över 65 år och den här tävlingen är en naturlig utveckling av detta arbete. AKG Inspired Awards gör det möjligt för AKG att uppmärksamma kreativitet i hela Europa och vi är väldigt glada för denna chans att stödja och belöna de vinnande kreativa talangerna genom bidragen från AKG”, säger Dorothee de Becker, produktmarknadschef på HARMAN.

Information om domarna:

David Kohn
David Kohn från London är en prisad arkitekt som driver David Kohn Architects, som vekar inom områdena arkitektur och urbanism.

David har studerat arkitektur på Cambridge och Columbia University och i New York som en Fulbright-stipendiat. Innan han grundade David Kohn Architects år 2007 jobbade han på Caruso St John Architects. David Kohn Architects arbetar med projekt för både Sotheby’s och London Southbank Centre.

Firman har fått sitt renommé då de vunnit World Interior of the Year 2013, RIBA, D&AD, Designs of the Year, New London och Condé Nast awards 2012. Under 2010 utnämndes firman till ”One-Off House Architect of the Year” och under 2009 till ”Young Architect of the Year”.

Knut Maierhofer
Under 1984 grundade Knut Maierhofer KMS TEAM, ett välkänt företag inom varumärkesstrategi, varumärkesdesign och varumärkeskommunikation.

Precision och funktionalitet är det som kännetecknar Knut Maierhofers arbete. Genom enkel och tidlös design skapar han fascinerande och tilltalande visuella system som tar fram ett varumärkes personlighet och gör dem hållbara. Med över 30 års erfarenhet är Knut Maierhofer medveten om vikten av en ansvarsfull, evolutionär utveckling av varumärken och företag.

Design handlar även om mod och att ha ett radikalt förhållningsätt. Knut Maierhofer har mottagit flera internationella priser för sin fokuserade och konsekventa design.

Julia Spada
Julia Spada är en hyllad låtskrivare, artist och producent. P3 satte henne högst upp på sin Sound of 2014-lista och utsåg hennes låt ”Lägg dig ner” till årets bästa låt 2013. Hon har skrivit och sjungit många låtar, bland dem "The Ocean" tillsammans med Saturday, Monday.

Romain Colin
Romain Colin från Paris grundade Fubiz.net 2005. Sajten innehåller nyheter och inspiration för flera miljoner designers, inredningsarkitekter, producenter och kreativa byråer runt om i världen.

Lauren Davies
Lauren Davies är en prisad designer och grundare av den London-baserade studion Heka. År 2012 när Lauren studerade en MA Design Products-kurs vid Royal College of Art, utnämnde Observer Magazine henne till en av framtidens största design-stjärnor. Hon examinerades 2013 och blev efter det nominerad till Designs of the Year 2014 av Design Museum in London.

Laurens bakgrund som illustratör, AD och scenograf syns väl i hennes arbete. Med en hållbar livssyn och passion för växter, mat, färg, vetenskap och naturens mysterier har Lauren en väldigt poetisk inställning till design.

Lauren uppmuntrar användaren till att hitta ett magiskt sätt att leva på, hon lyfter fram den dolda potentialen för kreativitet i vardagen och gör det möjligt för personer att utforska sina sinnen, skapa en stark koppling till material och processor och finna lycka genom experiment och lekfullhet.

• Detaljhandel

• julia spada
  • akg inspired awards
  • design
  • hörlurar
  • ljud

HARMAN utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett sortiment av ljud- och infotainment-produkter för bilindustri, konsumenter och professionella användare. Harman är världsledande med premiummärken som JBL®, AKG®, Harman Kardon®, Infinity®, Lexicon®, och Mark Levinson® och med en ledande expertis inom ljudteknik. Företaget är väl ansett av audiofiler i alla generationer och stödjer aktivt ledande professionella underhållare och arenor de uppträder på. Över 25 miljoner bilar är idag utrustade med HARMAN:s ljud- och infotainmentsystem. HARMAN har ca 15 200 anställda över hela världen och hade en rapporterad försäljning om $5,1 miljarder för tolvmånadersperioden som slutade den 31 mars 2014. Företagets aktier handlas på NYSE-börsen i New York under symbolen NYSE: HAR.