Pressmeddelande   •   Feb 01, 2017 12:17 CET

Den fantastiska historien om de afroamerikanska kvinnor som hjälpte USA att vinna rymdkapplöpningen. En bortglömd historia som aldrig tidigare berättats.

Som kvinnor och afroamerikaner hade de alla odds emot sig.
Det här är den otroliga – och sanna – historien om fyra matematiker på NASA som möjliggjorde de amerikanska framgångarna i rymdkapplöpningen mot Sovjetunionen. Dorothy Vaughan, Mary Jackson, Katherine Johnson och Christine Darden var anställda som så kallade mänskliga datorer och utförde avancerade matematiska uträkningar enbart med hjälp av räknesticka, papper och penna, under en tid då man ännu inte hade några elektroniska datorer.

I Dolda tillgångar får vi följa dem under tre decennier då de inte bara förändrade sina egna liv, utan också USA:s framtid – enbart med hjälp av sina intellekt.

Boken är förlagan till storfilmen, med samma namn, som har biopremiär 24 februari.

Kommentarer (0)