​HarperCollins Nordic blir Joyce Carol Oates nya svenska förlag

Joyce Carol Oates, en av de mest betydande samtida amerikanska författarna, byter förlag till HarperCollins Nordic på den svenska, danska och finska marknaden. I oktober kommer nya romanen Mitt liv som råtta och 2020 släpps Oates novellsamling Beautiful Days på svenska.

HarperCollins amerikanska imprint Ecco, har gett ut många av Joyce Carol Oates böcker sedan 1990-talet. Oates har tagit emot en rad litterära utmärkelser och nämns ofta i Nobelprissammanhang.

– Vi är otroligt glada och stolta över att få ta över som förlag i Sverige. Joyce Carol Oates är en av de mest betydande amerikanska samtidsförfattarna. Hennes namn är erkänt inom hela litteraturvärlden och blir en riktig kronjuvel i vår utgivning, säger Carina Nunstedt, förlagschef på HarperCollins Nordic.

I början av oktober släpps Joyce Carol Oates senaste bok Mitt liv som råtta, där läsaren får möta Violet Rue Kerrigan som tolv år gammal får veta att hennes två äldre bröder har mördat en skolkamrat med afroamerikanskt ursprung. Ett rasistiskt mord. När Violet gör det rätta och berättar om dådet, och bröderna grips och döms, blir hon utfryst av sin familj.

– Det är en helt fantastisk berättelse. Joyce Carol Oates är en av mina personliga favoritförfattare, och denna roman gör ingen besviken, säger Céline Hamilton, som blir Joyce Carol Oates svenska förläggare.

Om Mitt liv som råtta

Älskar dina föräldrar dig – eller bara barnet de fött?

I Mitt liv som råtta får läsaren, i en rad dramatiska tillbakablickar, följa Violets resa från älskad minsting i en syskonskara om sju, till utstött av föräldrar, syskon och församling. Gång på gång frågar hon sig: Vad är viktigast, att vara lojal mot familjen eller mot samvetet? Och kan man göra det rätta, men ändå bittert ångra det? Ensam i världen tvingas hon överge sina förställningar om vad en familj är – vem hon är – och hitta sin egen väg.

Joyce Carol Oates, född 1938 i staten New York, är en av USA:s mest betydande författare. Oates har utmärkt sig som en av de största inom den samtida amerikanska litteraturen och har tilldelats flera priser; bland annat National Humanities Medal, National Book Critics Circle Ivan Sandrof Lifetime Achievement Award och PEN/Malamud Award. Oates har nominerats till Pulitzerpriset och skrivit några av vår tids mest angelägna verk inklusive de bästsäljande romanerna Blond, som nominerades till National Book Award, och New York Times-bästsäljaren Fallen som tilldelades Prix Femina 2005. Oates vann också 2019 års Jerusalempris, ett internationellt litteraturpris som tilldelas författare vars verk behandlar mänsklig frihet i samhället. Joyce Carol Oates är verksam vid Princeton University och har varit medlem av American Academy of Arts and Letters sedan 1978.

För mer information, kontakta:
Natalie Pettersson, PR- och marknadsansvarig
Natalie.pettersson@harpercollins.se

• beautiful days
  • harpercollins nordic
  • mitt liv som råtta
  • joyce carol oates
  • jerusalempriset 2019
  • pulitzerpriset
  • jerusalempriset

OM HARPERCOLLINS NORDIC HarperCollins Nordic är ett dotterbolag till HarperCollins Publishers. Med ca 40 anställda på huvudkontoret i Stockholm och i våra nordiska grannländer publicerar HarperCollins Nordic över 1100 titlar per år på svenska, norska, danska och finska. Vi ger ut tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker under våra imprints HarperCollins och Harlequin. Böckerna finns till försäljning i bokhandel, via bokklubbar, på massmarknad och på vår egen hemsida harpercollins.se

Bland de svenska författare som HarperCollins ger ut märks bland annat Emelie Schepp, Maria Borelius, Jöns Hellsing, Maria Sveland, Agneta Sjödin, Jessica Frej och Frida Boisen med flera.

För mer information: press@harpercollins.se