Juryn bakom Hasselbladpriset 2016

Juryn bakom Hasselbladpriset 2016

JURYN BAKOM HASSELBLADPRISET 2016

Den 8 mars tillkännages vinnaren av Hasselbladpriset 2016. Den internationella juryn som nominerat årets pristagare till Hasselbladstiftelsens styrelse bestod av:

Roxana Marcoci, ordförande
1:e intendent för fotografi, Museum of Modern Art, New York

Duncan Forbes
Museichef och curator, Fotomuseum Winterthur, Winterthur

Elvira Dyangani Ose
Frilans curator och universitetsadjunkt i visuell kultur, Goldsmiths, University of London, London

Florian Ebner
1:e intendent för fotografi, Museum Folkwang, Essen

Clare Grafik
Utställningschef, Photographers’ Gallery, London

TILLKÄNNAGIVANDE

2016 års pristagare presenteras på Hasselbladstiftelsens hemsida kl. 9.00 tisdagen den 8 mars – Victor Hasselblads födelsedag. Priset tilldelas för framstående fotografisk gärning och består av en guldmedalj, ett diplom och en miljon kronor.

PRISUTDELNING I GÖTEBORG

Priset delas ut i oktober i Göteborg. Då öppnar en utställning med pristagarens verk på Hasselblad Center, ett symposium anordnas och en ny bok om pristagaren publiceras.

OM PRISET

Hasselbladpriset är världens största internationella pris i fotografi. Det delades ut första gången 1980 till den svenske fotografen Lennart Nilsson. Bland de senaste årens pristagare finns Nan Goldin, Paul Graham och Wolfgang Tillmans. Läs mer om alla tidigare pristagare

HASSELBLADPRISTAGARE 1980-2015

1982 Henri Cartier-Bresson

1981 Ansel Adams

1980 Lennart Nilsson

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylls genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.

Hasselbladstiftelsen är en unik plattform för fotografi i Norden där fotografisk forskning och utställningar samverkar. Tre stora utställningar per år presenteras i Hasselblad Center, varav en är årets Hasselbladpristagare.