Anna Reymer, vid Göteborgs universitet och Hana Dobsicek Trefna, Chalmers. Bild: Cecilia Sandblom, Hasselbladstiftelsen

Kvinnliga forskare får miljonanslag

HASSELBLADSTIFTELSENS SATSNING PÅ KVINNLIGA FORSKARE

Två kvinnliga forskare från Göteborgs universitet och Chalmers får i år varsin miljon kronor till sin forskning av Hasselbladstiftelsen. Möjligheten finns sedan 2011 då anslaget delades ut första gången och syftet är att uppmärksamma och ge kvinnliga forskare möjlighet att fortsätta med och utveckla sin forskning.

Årets miljonanslag går till Hana Dobsicek Trefna, forskarassistent i forskargruppen Biomedicinsk elektromagnetik, Chalmers och Anna Reymer, forskare vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi vid Göteborgs universitet.

Effektivare behandling mot cancer

Hana Dobsicek Trefna forskar för att få fram effektivare behandling av cancertumörer. Forskningen kring hypertermi innebär uppvärming (i detta fall med hjälp av mikrovågor) av tumören till 40-45°C. Behandlingen är toxisk för tumören i sig själv, men den gör också tumören mer känslig för den traditionella kemoterapin och strålningsterapin. Därmed kan man minska stråldosen och mängden cytostatika med bibehållet resultat. Kliniska studier har visat signifikant förbättrad botandegrad, utan ökade risker för bieffekter hos patienten, när man kombinerat hypertermi med traditionell cancerbehandling.

Hana berättar: Vi i hypertermigruppen är jätteglada över att ha fått anslaget från Hasselbladstiftelsen. Vi kommer att förstärka truppen med en doktorand, vilket kommer leda till en snabbare utveckling av det kliniska systemet. Ett av de största målen i min akademiska karriär är att introducera tekniken kliniskt och att kunna hjälpa människor att överleva sin cancer. Och vi börjar närma oss målen nu.

Nya metoder för att förstå reglering av gener på atom nivå

Anna Reymer studerar en av de mest centrala processerna som sker i cellerna, nämligen DNA-transkription. Den processen är utgångspunkt för reglering av genuttryck, vilket i sin tur definierar varje cells öde. Korrekt reglering av genuttryck är grundläggande för varje cells välbefinnande, medan felreglering leder till en rad problem. Hos människor är t.ex. felreglering av genuttryck kopplad till ett brett spektrum av sjukdomar inklusive cancer och autoimmuna sjukdomar, som typ 1 diabetes. I sitt arbete utför hon in-silico-experiment, vilket innebär experiment gjorda beräkningsmässigt med hjälp av datorer.

Vistelse hos Nobelpristagare

Annas huvudinstrument är molekyl modellering, och en del av anslaget kommer gå till en vistelse hos Nobelpristagaren Prof. Michael Levitt vid Institutionen för strukturell biologi, Stanford University, USA.

Anna berättar: Som ung kvinnlig forskare inom fältet beräkningskemi betyder Hasselbladsanslaget väldigt mycket – främst och viktigast är det ett erkännande av mig som forskare! Mitt långsiktiga professionella mål är att etablera och upprätthålla en forskargrupp av världsklass inom beräkningsbiokemi med fokus på att utveckla och tillämpa molekylära modelleringsverktyg för att nå en förståelse av biologisk reglering på atomnivå.

Hasselblad Science

Hasselblad Science är Hasselbladstiftelsens naturvetenskapliga gren. Stiftelsens ändamål är att främja såväl fotografi som naturvetenskap. Inom Hasselblad Science delar vi ut forskningsanslag, donationer och stipendier. Inriktningen är satsning på större projekt av långsiktig strategisk betydelse och fokusområde är Västsverige. Hasselbladstiftelsens forskningsanslag till kvinnliga naturvetare är en del av Hasselblad Science och delas ut för sjunde året i rad. Vi oerhört stolta över detta anslag och vi ser vikten av att uppmärksamma kvinnliga naturvetare och deras forskning säger Christina Backman, VD för Hasselbladstiftelsen.