Förslag om justerad renhållningstaxa vidare till KF för beslut

Den nuvarande renhållningstaxan i Hässleholms kommun täcker inte kostnaden för den service som Hässleholm Miljö AB idag erbjuder. Som kund kan du besöka sex återvinningscentraler (ÅVC), har möjlighet att sortera ut elva fraktioner vid husknuten och beställa hämtning av farligt avfall, matfett, deponi, grovavfall och textil. Därför har ett förslag om en justerad renhållningstaxa tagits fram. I veckan tog Kommunens arbetsutskott ställning till förslaget och nu går det vidare till beslut i Kommunfullmäktige.

Bakgrund

När den nuvarande taxan beslutades i Kommunfullmäktige 2016 var ett av villkoren att en utvärdering av taxan skulle genomföras. Utvärderingen har nu genomförts och styrelsen för Hässleholm Miljö AB har gett bolaget i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ny taxa skulle kunna vara utformad.

Vad innebär förslaget?

Förslaget innebär att grundavgift, rörlig avgift samt tilläggstjänster höjs, vilket påverkar våra olika kundgrupper på följande sätt:

• Renhållningstaxan för 1-2-familjsabonnemang höjs med 36 kr/månad
        • Renhållningstaxan för fritidsabonnemang höjs med 18 kr/månad
        • Renhållningstaxan för en lägenhet i ett flerbostadshus höjs med 7,10 kr/måna

12 besök per år – först när passersystem är installerade

Med i förslaget finns också en begränsning av fria besök på ÅVC för privatpersoner. Begränsning av besök är dock först aktuellt när bomsystem är installerat på samtliga ÅVC, vilket är aktuellt tidigast 2020. Förslaget är 12 besök per vuxen i varje hushåll och därefter tillkommer en avgift för varje besök.

”Enligt vår statistik besöker de flesta hushåll våra ÅVC 8-9 gånger per år. Därför borde 12 kostnadsfria besök per person, vara rimligt. Begränsningen är ett sätt att säkerställa att rätt kundgrupp bär rätt kostnader och att företag betalar för sig när de återvinner” säger Sven Carlsson VD på Hässleholm Miljö AB.

Mer information hittar du på: https://www.hassleholmmiljo.se/nyheter/nyheter/forslag-om-ny-renhallningstaxa/

Vid frågor kontaktas Sven Carlsson, VD Hässleholm Miljö AB

telefon: 0451-26 81 41

e-post: Sven.Carlsson@hassleholm.se

Hässleholm Miljö ska erbjuda kommuninvånare och kunder moderna och kostnadseffektiva lösningar inom vatten- och avlopp, energi, renhållning och avfall samt arbeta proaktivt med kommunikation och information, allt för ett hållbart samhälle.